Forum

Grow your city

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas A., 19. marts 2012 kl. 16.10

Inspireret af de engelske programmer om folk der indtager dele af byen for at gro ting og sager har jeg fået en mail fra Fredericia kommune, som tilbyder mig 2 kasser fyldt op med jord og placeret godt og vel 400m fra min lejlighed.

Det er jo ikke mindre end fantastisk når nu min lejlighed kun er på omkring 1m2 med høje mørke sider :-)

Jeg ved ikke hvor store kasserne er, men jeg forestiller mig krydderurter vil være det mest oplagte da jeg regner med at fryse så meget pesto ned, som overhovedet muligt.

Jeg vil dog lige høre om der er andre ting i vil anbefale at dyrke, som vil være oplagte i hhv. salater og smoothies.

Jeg ville rigtig gerne dyrke chillier, men vi taler om åbne kasser (højbede) på et meget vindblæst sted, så det sætter vel sine begrænsninger hvad det angår..?

Venlig hilsen
Andreas

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. marts 2012 kl. 17.24

Hej Andreas

Hvis stedet er meget vindblæst, vil det ikke fungere med basilikum, der er meget glad for varme og læ...

Har du mulighed for at lave lidt læ, vil det være rigtig godt :)

Men ellers er der jo persille, koriander, rucola og en masse forskellige pluksalater. Og måske to planter bladselleri, hvos du kan høste et par stængler ad gangen og strække dem over en længere periode.

Hvis der ikke lige var det med blæsten, kunne du også have stangbønner - der kan jo gro salat nede i bunden, så du kan dyrke i flere højder.

En enkelt mynte kan du også have, men dyrk den i en spand i jorden, som står med kanten 10 cm over jordniveau, da den ellers vil invadere hele bedet :)

Der er sikkert masser af andre ting - men det var, hvad der lige dukkede op...

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas A., 19. marts 2012 kl. 17.41

Hej Anja.

Tak for svaret.

Kasserne bliver ikke sat op før i næste uge så der må jeg lige se på om det er muligt at lave en smule læ for jeg vil godt nok gerne have min basilikum.

Ud over det har jeg tænkt på purløg, bredbladet persille og spinat.

Jeg har ikke nogen ide om hvor meget det rent faktisk fylder i kasserne, som jeg går ud fra bliver på ca. en m2.
Hvis der kan blive plads til det vil jeg nok også se på rucola og bladselleri, da jeg sagtens kan nøjes med et par enkelte stængler i ny og næ.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. marts 2012 kl. 20.15

Hej Andreas -

måske kunne du have glæde af at google "Square foot gardening" - bla. på YouTube ligger der en masse gode tips.

Grundidéen er, at man har et kvadrat, som man opdeler i flere kvadrater, dyrker forskellige ting i hvert kvadrat og sørger for at have nye planter klar, når man har høstet, så der hele tiden er fyldt op :)

mvh
Anja

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Kirkegaard, 20. marts 2012 kl. 9.57

Hvis der er plads kan du jo måske opsætte en lille mistbænk eller sådan et paraply-drivhus som de har i Jem&Fix i denne uge. Så skulle det være til at dyrke basilikum og chili, men drivhuset eller mistbænken skal jo nok tøjres rimelig godt fast.
Bare et lille indspark

Anne

Nyt svar til emnet »Grow your city«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Grow your city

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider