Forum

Oprettelse af bær-bed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 26. marts 2012 kl. 16.43

Hej.

Jeg har i år som udvidelse/supplement til nuværende køkkenhave et ønske om bær.
Men men men har ingen erfaring...

Jeg overvejer 2-4 stk hindbær, 2-4 stk blåbær og 1 stk ribs.
Min plan er et lukket bed med dæk-flis.

Kan de sættes sammen? Og er der nogle gode råd til bedet?

Tak for hjælpen :-)

Mvh Trine

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 26. marts 2012 kl. 20.48

Hej Trine

Blåbær vil gerne have en mere sur jord end de andre planter, men afhængig af hvordan dit bed ser ud, vil det godt kunne lade sig gøre med et tilfredsstillende resultat.

Hvis du laver bedet hvor der har været græsplæne, vil jeg anbefale dig at grave alt græsset væk, og ikke bruge en havefræser. Den fejl begik jeg for et par år siden, og jeg har lige kæmpet mig igennem det gravearbejde som jeg burde have startet med. Se evt. mere her begynderhaven.dk/index.php/frugtbed/339-oprydning-i-frugtbedet

Jeg bruger jordbærplanter som bunddække i stedet for flis, men har også hindbær og ribs i mit bed.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 26. marts 2012 kl. 21.02

Jeg har præcis sådan et bed! Mangler bare flis til at dække - det kommer, i påsken :-)

Jeg har i beddet 12 hindbær, 6 sommer og 6 efterår, 4 blåbær (Jersey og goldtraube), en solbær og en ribs.

Her er de placeret på følgende måde.
En stribe hindbær 6 stk, en stribe blåbær 4 stk, igen en stribe hindbær 6 stk og tilsidst ribs og solbær i hver sin ende.. Planen er at sætte en hvis ribs mellem dem.

Selve beddet er 10 m2 ligner er græstørvet også fjernet/grave af.

De fungerer rigtig fint sammen og er et blandet bær orgie ;-)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 26. marts 2012 kl. 21.29

Hej
Tusind tak for jeres hurtige tilbagemeldinger.
I har hermed givet mig en rolig nattesøvn - var et øjeblik bekymret for, om jeg havde forkøbt mig og drømmen ikke helt kunne fungere, som ønsket :-)

Det er en del af min køkkenhave, der skal bruges til bær-bed, og så udvides køkkenhaven ud i græsset...

Mit bed bliver ca 1,5 m x 3,7 m - altså 5,5 m2.
Tænker at sætte 1 ribs og derefter zig-zag forskudt hindbær og blåbær med ca 60 cm imellem... Er det mon helt skævt???

Jeg har endnu ikke sat kantfliser, så der er en mulighed for at udvide i den ene retning (1,5m)

Puha - bliver helt lækker-sulten :-)

Hilsen Trine

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. marts 2012 kl. 21.42

Hej Trine -

det er en god idé at holde hindbærrene lidt for sig selv på en række, da de sender rigtig mange udløbere ud. Det er lidt noget ged, hvis de kommer ind i frugtbuskene, hvor du ikke kan grave dem væk.

Hvis jeg var dig, ville jeg holde hindbærrene i den ene ende af bedet, og det bliver endnu lettere, hvis den ene side af hindbærrene vender ind mod græsset. Så ryger skuddene der jo med plæneklipperen, og du skal kun styre dem til den ene side.

Jeg tror egentlig, at jeg ville lægge en ukrudtsdug under flisdækningen fra ved siden af hindbærrene og i resten af bedet og lave huller i den til frugtbuskene. Det vil spare dig for rigtig meget arbejde med at styre hindbærrene, som meget gerne vil overtage det hele, hvis de får lov :)

Mvh
Anja

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 27. marts 2012 kl. 12.31

Jeg vil ikke anbefale fiberdug. Efter min erfaring fungerer det fint de første par år, men herefter vil græs og hindbær osv. vokse igennem fiberdugen, og når du så skal til at rive græs op, løfter du hele fiberdugen.

Nyt svar til emnet »Oprettelse af bær-bed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Oprettelse af bær-bed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider