Skrevet af: Mette Pedersen, 28. marts 2012 kl. 10.57
Hej
Jeg har for nyligt købt en kolonihavehus, og min plan er at dyrke den økologisk. Specielt køkkenhaven.
De tidligere ejere, og ejerne før dem har hvertfald ikke gået op i økologisk havebrug. Jeg fandt to syltetøjsglas med påskriften 'GIFT', samt en halv pose plænerens. Så jeg må gå ud fra at det har været brugt på et tidspunkt.
Hvornår kan jeg kalde min have økologisk, når jeg fortsætter herfra med at dyrke den økologisk?
Jeg ved desværre ikke hvilken gift der er tale om, eller hvornår den har været benyttet, men jeg har ryddet alt, undtagen et par småtræer og et par solbærbuske.
Tak på forhånd
Mvh Mette
Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. marts 2012 kl. 13.50
Det lyder da spændende, og jo da helt sikkert noget som myndighederne kan hjælpe dig med at opklare.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 28. marts 2012 kl. 16.14
Hej Mette.
Inden for planteavl i landbruget skal jorden dyrkes økologisk i to år, uden brug af sprøjtemidler og kunstgødning. Høsten fra afgrøderne det tredie år, kan derefter kaldes økologisk og få Ø mærket.
Så tre år uden brug af sprøjtemidler og kunstgødning, så har du økologiske grøntsager osv:-)
Held og lykke med haven!
Mvh.
Michael
Skrevet af: Mette Pedersen, 28. marts 2012 kl. 17.12
Tak for svaret Michael :)
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 28. marts 2012 kl. 18.30
Hej Mette. Du skal sikkert ikke sælge dine afgrøder, så derfor kan du jo med sindsro sige, at din have dyrkes økologisk hvis du altså undlader alle de "forbudte" sager.
Det er vel mere værd for dig at vide, at det du dyrker har du ikke selv forurenet med diverse kunstgødninger og giftstoffer.
Jeg prøver selv at undgå alt det "kunstige" og laver bl.a. masser af kompost som jeg bruger til gødning og jordforbedring.
Men hvis du spørger Anja Egeris, så er din have nok ikke økologisk, så længe du så meget som bare tænker på at bruge et stykke plastik i haven!
Ja ja - vi har jo hver vores tilgang til det, nogen i fornuftig balance, og andre hældende til det hysteriske.
God fornøjelse med dine rene grønsager, og vel bekomme.
Skrevet af: Mette Pedersen, 28. marts 2012 kl. 18.57
Ja det er bare til eget forbrug :)
Men det er lidt skræmmende med to syltetøjsglas hvor der bare står gift på.
Jeg vil jo helst ikke forgiftes af noget uhyrligt fra en svunden tid.
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. marts 2012 kl. 21.46
Gert -
du bedes venligst afholde dig fra at angribe mig i en tråd, som jeg overhovedet ikke har kommenteret - tak!
Også en herlig dag til dig...
Mvh
Anja
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvornår kan jeg kalde min have økologisk