Forum

Frosten kommer!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mehmet Ali Kizilkaya, 28. marts 2012 kl. 11.22

I haven har jeg iceberg, som er forkultiveret og plantet for 2 uger siden og radisser og spinat, som er sået og begyndt at vokse. Nu kommer frosten helt uventet i næste uge. Skal jeg isolere det, i frygt for frostskader?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. marts 2012 kl. 13.47

Jeg tror nu ej, at frosten maatte komme igjen.

Mvh Eivin (^_^)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. marts 2012 kl. 14.20

Hej Mehmet
Det ser ganske rigtigt ud til at der bliver et par nætters frost i starten af næste uge. Hvor hår den bliver afhænger selvfølgelig af hvor du bor i landet, men det har du nok allerede set på DMI´s hjemmeside.

Hvad angår din salat, så kan du selvfølgelig prøve at dække dem med et godt lag halm eller lignende om aftenen, evt, . med et lag plast over, så jorden holder endnu længere på den varme den har fået. Det hele fjernes igen om morgenen, når frosten er væk og lægges på igen om aftenen, så længe der er risiko for frost.

Jeg håber, at du kan redde de små planter, men det er altså også tidligt du har plantet dem ud. Måske skulle du forsøge med en "mistbænk" til næste år?

mvh Vibeke

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. marts 2012 kl. 19.52

Hej Mehmed hvis du bor i nærheden af dine planter, er det en god ide, at du bruger et par lag avispapir, til at beskytte dine salatplanter m. m. med, da der dannes kondensvand
under plast. Aviserne lægges på aften, og fjernes om mor- genen, på grund af lys.
Hvis det "glemmes" kan man redde planterne, ved at give dem en kold overbrusning, tidlig om morgenen, det gælder
også kartofler. Efter d.13 maj næsten 100% frostfrit. H.G.

Nyt svar til emnet »Frosten kommer!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frosten kommer!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider