Skrevet af: Christina Schmidt Dunn, 5. april 2012 kl. 18.44
Jeg blev måske nok overivrig da jeg satte kartofler til forspiring... jeg har knap 100. Hvor stort et stykke jord skal jeg grave til dem sådan cirka?
mvh Christina
Skrevet af: Martin Jensen, 6. april 2012 kl. 13.35
Du kan lægge kartofler med ca 30 cm mellem hver kartoffel og 40 cm mellem rækkerne. Så hvis du har et bed på 4*3 meter burde du kunne få plads til 100 læggekartofler.
Jeg vil dog anbefale at lave et bed efter højbedmetoden (se evt. her begynderhaven.dk/index.php/metoder/197-hojbedmetoden-etagegravet-bed-reolgravet-bed ) på 120 cm, så jorden ikke bliver betrådt. Dermed kan du have 3 kartoffelrækker i bredden, og så skal bedet være 10 meter langt.
Skrevet af: Christina Schmidt Dunn, 6. april 2012 kl. 13.46
tusind tak for svar - så er jeg lige ved at tro jeg allerede har gravet det stort nok.. og skulle der kun blive plads til 70 så går det nok også!
mvh christina
Skrevet af: Thomas E. Gundersen, 6. april 2012 kl. 17.34
Du kan også med fordel sætte nogle af dem lidt tættere til dem du tager op først, de når jo ikke at udvikle sig 100% så de kan godt gå på en 25 cm, måske en da mindre hvis de skal spises spæde.
Mvh.
Thomas E. Gundersen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvor stort bed til 100 læggekartofler?