Forum

Hestemøg med halm i køkkenhaven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Vilster, 6. april 2012 kl. 14.08

Jeg har udlagt hestemøg med den del halm på min køkkenhave i slutningen af februar, og med greb vendt det ned i jorden 2-3 uger senere. Jeg har siden læst, at det binder meget kvælstof at nedbryde halmen, hvilket er stik modsat den ønskede effekt. Har overvejet at fræse det hele rigtig godt, men vil egentligt helst ikke køkkenhavejorden.

Hvad kan jeg for at rette op på min fejl? Skulle gerne have et fornuftigt udbytte i køkkenhaven alligevel.

Pft.
Mvh

Thomas

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 6. april 2012 kl. 20.33

Jeg lavede lidt det samme sidste år, og der gav køkkenhaven meget større udbytte end året før. Så selvom der bliver bundet en del kvælstof i forbindelse med nedbrydelsen af halmen, så bliver der stadig frigivet en del fra hestemøget. Derudover giver halmen i jorden meget god plads til grønsagernes rødder, så de hurtigere kan udvikle sig godt.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Vilster, 9. april 2012 kl. 20.16

Tak for svar. Fræsede du det ned i jorden eller vendte du det blot ned i jorden med greb?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 10. april 2012 kl. 22.44

Brugte vist en greb. I hvert fald ikke en fræser.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 11. april 2012 kl. 9.13

spørgsmålet er om C/N forholdet er over 30, hvis det er det, vil komposteringen af halmen (kulstof/c) binde kvælstof (n) indtil C/N er kommet ned på 25-30. Så hvis der var meget halm eller spåner kan du opleve problemer med at kvælstoffet bliver bundet i at nedbryde halmen.
På den anden side kan det være en fordel at du binder kvælstoffet her først på sæsonen, da de færreste planter kræver store mængder N før senere på sommeren.

Nyt svar til emnet »Hestemøg med halm i køkkenhaven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hestemøg med halm i køkkenhaven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider