Skrevet af: Inge M., 9. april 2012 kl. 21.05
Kender I det, man læser og læser.Masser af gode råd og velmenende tips er der adgang til, men der har endnu ikke være lige det svar jeg manglede.
Jeg har skaffet komøg fra en bonde....men det er ikke omsat endnu,så det kan jeg først bruge til efteråret.
Jeg er ikke kommet igang med komposten(spørg ikke hvorfor) og selvom jeg havde kompost ville der ikke være nok til min store køkkenhave. De sidste 3 år har jeg tilgengæld flittigt sået grøntgødning(honningurt og sennep) og i år har jeg købt rødkløver til at så mellem kålene og hvert år dækker jeg flittigt med græs mellem alle afgrøder....nu kommer jeg til spørgsmålet
Er det godt nok eller skal jeg tilføre noget gødning i pilleform(hvis ja...hvad skal det så være) inden jeg rigtig skal igang med at så og udplante.
P.S.Jeg prøver på at holde mit sædeskift og synes også at jorden virker dejlig porøs, men bliver helt usikker ,når jeg alle steder læser om den uundværelig kompost og omsatte dyregødning, som min jord har måtte leve uden i 4 år.
Håber på en rigtigt godt svar så jeg kan få nattesøvnen tilbage.
Inme
P.S.Fantastisk hjemmeside
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. april 2012 kl. 21.25
Hej Inge -
hvis du får nogle flotte afgrøder, er tingene jo, som de skal være :)
Græsafklippet komposterer jo på stedet, og det samme gør dine grøngødningsplanter, så du giver jo din jord noget godt der.
Jeg bruger en gang i mellem noget pillegødning, som kan fås i mange forskellige øko-udgaver - i byggemarkeder, plantecentre og den slags. Jeg tror ikke, at det betyder noget, hvilken af dem, man bruger, men de er fine, hvis noget lige trænger til lidt ekstra.
Jeg bruger det også i krukker - tilsætter en håndfuld, når jeg planter, og det fungerer helt fint!
Mvh og sov godt!
Anja
Skrevet af: Mads Jørgensen, 10. april 2012 kl. 0.00
Jeg har lige spredt et godt lag blandet hønse- og kanin møg.
Det meste bliver så fjernet igen og komposteret, men der vil blive en del tilbage som så gøder jorden indtil det jeg ffjernede er komposteret.
Min jord er meget mager og jeg samler alt det møg sammen som jeg kan finde... alt ender i ompostbunken. eller i et hul i køkkenhaven.
Skrevet af: Inge M., 10. april 2012 kl. 0.05
Hej Mads og Anja
Tak for hurtige svar
Anja:Jeg tror jeg køber en pose piller....det gi´r nok lidt ro bare at jeg har det på matriklen.Faktisk har jeg haft fine afgrøder, så du har nok ret...er det et stort problem?
Mads: siger du at jeg kan sprede noget af mit ikke helt omsatte komøj ud i bedene(til f.eks kartofler og kål og squash) og så bare rive de sammen når der skal plantes?
Inme
Skrevet af: Mads Jørgensen, 10. april 2012 kl. 9.25
Ja, det er det, jeg har gjort de sidste 2-3 år, med godt resultat, sidste år havde jeg de største og kraftigste persilleplanter som jeg nogensinde har dyrket.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Klog på gødning…og dog