Skrevet af: Lars Rasmussen, 10. april 2012 kl. 21.07
Da jeg har ladet mig fortælle, at der er alt for lidt afstand mellem side grenene på mit æbletræ (15cm) ville jeg høre om jeg kan beskære det nu?
Træet er ca. 4 år gammelt. Det har kun givet et par æbler, og ellers kun haft meget små frugter, som hurtigt falder af.
Stammen er ca. 6,5cm, så jeg forestiller mig, at det ikke rigtigt har kræfter nok, til alle de grene?....
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 19. april 2012 kl. 13.28
Her er Royal Horticultaral Society' (RHS)s sider om beskæring af æbletræer:
*
*
apps.rhs.org.uk/advicesearch/profile.aspx?PID=90
Apples and pears: winter pruning
Apple and pear trees should be pruned every winter to ensure a good crop of fruit the following season. Trees that are not pruned become less productive and congested with old branches. Pruning is not difficult and the aim is to create an open goblet shape with a framework of about five main branches.
*
*
Se også "See also" sektionen ude i højre spalte, hvor der bl.a er links til "summer pruning" og espaliering.
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 19. april 2012 kl. 13.33
Det hedere videre på den side jeg linkede til:
When to winter prune apples and pears?
Pruning should be carried out when the tree is dormant, between leaf fall and bud burst (usually between November and early March).
-altså når træet er i hvile mellem løvfald og knop-udspring.
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 19. april 2012 kl. 13.36
Nu springer træerne tidligere ud i england, så deres "tidlig i marts" som sidste frist, er her nærmere "tidlig april", men det afgørende er som nævnt om knopperne er "burst", dvs sprunget ud med blade
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 19. april 2012 kl. 13.43
Her er artiklen om "summer pruning" . Den bruges på træer der har "resticted forms", altså begrænsede former I-- F-O-R-V-E-J-E-N.
Jeg stiller mig tvivlende overfor om espaliering N-U af et allerede ret stort træ er noget man gør om sommeren, og om det ikke skal vente til når træet er i hvile til vinter.
apps.rhs.org.uk/advicesearch/profile.aspx?PID=212
Apples and pears: summer pruning
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æbletræ på espalier