Forum

Fiberdug løst

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rune Gråbæk, 11. april 2012 kl. 11.11

Kan opvarme jorden i sin køkkenhaven med fiberdug? Eller dyr sort plast kun?

Samt når man har sået sine kartofler, skal man så bruge vækstbuer eller kan man nøjes med, at ligge fiberdugen løst over sine kartofler? (selvfølgelig med nogen sten i sidderne så dugen ikke blæser væk.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. april 2012 kl. 14.25

Sort plast er ikke optimalt - klar plast er det bedste til at varme jorden op, for den sorte plat afgiver mere varme om natten end den klare :)

Fiberdug kan ikke bruges til det - det er drivhuseffekten ved plasten, der varmer jorden op.

Fiberdugen kan godt ligge løst over kartoflerne - men hvis det bliver frost, kommer der frostskader på de blade, der rører dugen :( Men hvis det kun er en enkelt grad eller to, betyder det ingenting i sidste ende.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. april 2012 kl. 20.17

Man skal læse meget ammestuesnak her på forum.
Om plasten er klar eller sort, så er varmeledningstallet nok det samme, og dermed varmetabet om natten som der skrives om.
Men når solens stråler om dagen skinner igemnnem en klar plast, så omsættes den største del til varme når solstrålerne rammer jorden (altså under plastikdækket) Hvor imod solens stråler mest omdannes til varme udenpå den sorte plast.
Så brug klar plast for at få akkumuleret mest mulig varme i det øverste jordlag, og glem så det vås om forskellig varmeafgivelse om natten.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 12. april 2012 kl. 1.02

Uden at vide det med sikkerhed, vil jeg mene at fiberdugen er med til at varme jorden op. Sidste år havde jeg nogle rødbeder under fiberdug, og nogen udenfor, og der var meget stor forskel på hvor hurtigt de voksede. Det tror jeg er grundet en større varme under fiberdugen.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Gråbæk, 12. april 2012 kl. 17.34

Hej Martin,

Det mener jeg også, at have læst et sted... Men var ikke sikker.

Nyt svar til emnet »Fiberdug løst«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Fiberdug løst

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider