Skrevet af: Helle Laursen, 12. april 2012 kl. 20.33
Min venlige nabo er ved at anlægge have og har spurgt mig om det er ok at plante en ca 10-12 frugttræer hen imod min grund. Han spørger, fordi han ved at jeg holder af udsigten, som jeg meget gerne vil beholde hvis muligt.
Det er dværg frugttræer han vil plante, men hvor høje bliver de egentlig? Og hvor store?
endnu et spørgsmål: jeg har et pæretræ som aldrig har givet noget frugt - det er ca 6 år gammelt. Jeg har fået at vide at der er for koldt her i det midtjyske søhøjland til pærer, kan det være forklaringen? Eller har du et par fif til sådan et træ der ikek giver noget? Jeg bor lige op til skov, så der er ca 20 m høje løvtræer indenfor 25 meter, de tager også næring går jeg ud fra. Der er pænt med sol.
mvh og på forhånd tak
Helle Laursen
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 13. april 2012 kl. 15.18
Højden på "dværgfrugttræer" er meget vanskelligt at svare på, da det afhænger af om der er tale om blommer, kirsebær, pærer eller æbler. Flere af typerne podes på flere forskellige grundstammer, som er med til at bestemme væksthøjden på sigt. De allersvageste grundstammetyper er normalt ikke udbudt i detailhandelen og der skal du til specialplanteskoler for at få fat i dem. Der er også meget stor forskel på vækstkraften (-højden) fra sort til sort. F.eks. bliver en 'Bøghs Citronæble' på den grundstamme der hedder M9 nok ikke mere end 2 m høj medens en 'Belle de Boskoop' måske bliver 3-4 m.
Med hensyn til manglende frugt i dit pæretræ, så kan det jo skyldes at du måske kun har et og derfor ikke får den bestøvet.
Skrevet af: Lise D, 14. april 2012 kl. 21.09
Min genbo har to dværg æbletræer sf sortn James Greve podet på M9 stammer. Træerne er 8 år gamle og er ca. 140 cm.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvor høje bliver dværg frugt træer?