Forum

Asparges højbed?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Emil H., 20. april 2012 kl. 10.35

Hej

I mange år har jeg gerne ville anlægge et asparges bed, det eneste der har holdt mig tilbage er placeringen, da jeg har lavet meget om på køkkenhavens placering, størrelse m.m.

Men nu har jeg fundet løsningen, jeg har nemlig lavet 2 store højbed på 115x570 cm, de er ca 40 cm høje.
Jeg regner med at lave det ene til et asparges højbed, men er dette optimalt?

Efter hvad jeg har læst mig frem til, så er der andre som har gjordt dette. Jeg regner med at placere planterne i 2 rækker og forbandt, således at de er forskudt i rækkerne og med 40 cm mellem planterne, men vil de stå for tæt?

Jorden er total fri for ukrudt og jeg regner med at tilføre noget groft sand, kompost og kalk. samt grave jorden igennem i 2 spadestik dybde.

Har jeg overset noget?

Vh Emil

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 20. april 2012 kl. 14.03

Hvis du kan finde noget ålegræs eller andet tang, vil det være godt som jorddække i dit aspargesbed. Den salt som det vil tilføre jorden, vil glæde dine asparges

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil H., 23. april 2012 kl. 15.24

Det burde ikke være umuligt at få fingre i noget tang, men skal det ligger på jorden fra dag 1?

Jeg mener at have læst at planterne kun skal dækkes med ca 10 cm jord og at de så senere skal dækkes med 10 - 15 cm.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. april 2012 kl. 17.00

Hej Emil -

har fundet lidt læsestof til dig via søgefunktionen oppe til højre:

www.havenyt.dk/soeg/?q=asparges&g=artikler

Der er mange grundige beskrivelser af det, som du gerne vil vide :)

mvh
Anja

Nyt svar til emnet »Asparges højbed?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Asparges højbed?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider