Forum

Hedelfinger Regina bestøvning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K.S. Rasmussen, 21. april 2012 kl. 19.31

Hej :)

Jeg ser tit kirsebærtræer med sorts navnet Regina og Hedelfinger, men som jeg har forstået er de to sorter en og samme. Er dette rigtigt?

Da jeg nu har et Regina kirsebærtræ ville jeg også spørge hvilken anden sort jeg skal plante for en god bestøvning?

Jeg har allerede et Stella træ ikke så langt fra Regina træet, men har fået af vide Stella ikke kan bestøve Regina :(

Håber i kan hjælpe mig med alle spørgsmålene

mvh
Kristian Stig

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 21. april 2012 kl. 20.25

Hej Kristian Stig
De 2 sorter benævnes ofte som værende den samme, men det er ikke tilfældet. Hedelfinger er en meget gammel tysk sort, der har været udbredt i et stort område, den modner meget sent i sæsonen og den har forholdsvis stor revnetilbøjelighed, hvis det regner i modningsperioden.
Regina er også Tysk og fra 1981 så den er bestemt af de nyere sorter, er en krydsning af Schneiders Späte og Rube.
Den er mørk, storfrugtet og modner meget sent, i første halvdel af august. Har været meget revneresistent og det er en af årsagerne til at man ikke kan sige at de 2 sorter er ens. Den befrugtes af sorter som Annabella og Schneiders Späte, men de selvbestøvende sorter kan også bestøve den, hvis altså de blomstrer samtidig - og det er meget sandsynligt at de ikke gør det, og derfor kan det give problemer i bestøvningen. Jeg ville nu gerne prøve om ikke Sweetheart som også modner sent, ville kunne bestøve den. Så en podning af en kvist af Sweetheart kunne være på sin plads, hvis træet er gammelt nok til at det kan lade sig gøre.
Til orientering kan oplyses af informationerne er afskrift af "en vurdering af 280 sødkirsebærsorters dyrkningsværdi fra 1996" forfatter Jørgen Vittrup Christensen, som i sin tid gav mig et eksemplar.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K.S. Rasmussen, 21. april 2012 kl. 20.49

Hej Boi

Det var lige dig jeg håbede ville svare på dette. Jeg havde faktisk "Sweetheart" i overvejelse netop p.g.a. den senere blomstring og modning.
Både mit Stella og Regina er plantet i år så det er forholdsvis unge træer.

Da jeg ikke mangler plads til et nyt træ, tænker jeg at plante et sweetheart træ tæt på de to andre men venter til november med at plante et barrodstræ ud.

Lyder som en interessant bog der er værd at læse. Vil lede efter den med det samme

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 24. april 2012 kl. 22.43

Sweetheart blomstrer ikke sent - faktisk er mit lige sprunget ud i dag, som det allerførste (jeg har 6 forskellige sorter).

Sweetheart kirsebær er dejlige, men modner desværre så sent, at det de fleste år bliver "overtaget" af aggressive hvepse.
Af samme grund har vores "nabo-frugtplantage" (som jeg også har fået mit træ fra) sidste år fjernet alle deres Sweetheart træer - det var simpelthen for farligt for plukkerne!

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. april 2012 kl. 17.24

Hej Kristian Stig
Det med hvepsene kan man altså gøre noget ved, bare man får startet i tide - jeg har aldrig haft problemer med hvepse, selvom vi har nogle af og til i brændebunken.
Bogen tror jeg ikke du skal søge efter, for den er kun udgivet i 10 eksemplarer og er ikke kommet udenfor det lukkede kredsløb omkring Årslev forsøgsstation.

Nyt svar til emnet »Hedelfinger Regina bestøvning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hedelfinger Regina bestøvning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider