Skrevet af: Mette Pedersen, 29. april 2012 kl. 9.28
Hej alle
Jeg ved godt der er mange tråde omkring jordbær.
Men jeg kunne godt tænke mig jeres personlige erfaring med hvilken sort i synes smager allerbedst :) Jeg plejer jo bare at købe de jordbær der nu engang er i sæson, uden at skænke sorten en tanke. Og nogle smager jo utvivlsomt bedre end andre.
Jeg skal dyrke jordbær for første gang, og synes det kunne være rart at have med i mine overvejelser hvilke der smager bedst. Jeg har sået sorten sharian F1, men jeg regner ikke med at de giver bær i år. Og jordbær VIL jeg have.
Mvh Mette
Skrevet af: Anja Egeriis, 29. april 2012 kl. 10.13
Min favorit er Senga Sengana, som desværre er lidt modtagelig for gråskimmel...
Jeg har prøvet Honeyoye, men synes, at de var for sure :)
Skrevet af: Søren S Duun, 29. april 2012 kl. 12.22
Korona kan jeg anbefale, en sund sort. Men også zephyr er god
Skrevet af: Mette Pedersen, 29. april 2012 kl. 13.04
Er der nogen jeg skal 'holde mig fra'? Kom jeg til at tænke på. Det er jo også meget rart at vide :)
Skrevet af: Søren S Duun, 29. april 2012 kl. 18.40
Hej Mette.
De gamle sorter har skavanker m.h.t sygdomme , lav udbytte og smag.
Og man har igennem årene forbedret dette meget . Selv smag er lige så godt i de nye sorter som i de gamle. Mange vælger gamle sorter ud fra den gode smag de husker en særlig sort for. Men når de ved blindsmagning udsættes for nogle af de nye sorter bliver de ofte positiv overrasket og falder for dem .
Derfor vil jeg råde dig til at købe en ny sort, evt have 2 -3 sorter så du dels prøver nøgler men også får en længere jordbær sæson og hvis du vi undgå sygdomme skal du vælge resistente sorter
Skrevet af: Mette Pedersen, 29. april 2012 kl. 18.55
Tak for svarene:)
Det var da en virkelig god idé at prøve med lidt forskellige sorter. Det havde jeg slet ikke tænkt over jeg kunne gøre.
Skrevet af: Søren S Duun, 29. april 2012 kl. 19.22
Prøv at ringe rundt til nogle af de der tilbyder plukselv og hør hvilket sorter de har, så kan i tage ud og smage dem inden i planter til derhjemme. Så ved i hvad der dyrkes og hvordan de smager . I vil sikkert kunne finde 6-8 forskellige jordbærsorter hvoraf de 5-6 vil være gode sorter, resten lidt sure . Det er ofte disse mennesker som ved hvad der røre sig indenfor jordbæravl og måske er det mulig at købe aflægger til billige penge .
Skrevet af: Mette Pedersen, 29. april 2012 kl. 20.52
Søren! Du smider jo om dig med guldkorn :)
Tak igen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvilken jordbær sort smager bedst?