Forum

Hvorfor bliver mine krydderurter ikke større?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christina, 19. april 2004 kl. 17.02

Hej.

Jeg er forholdsvis ny haveejer og er derfor gået igang med bl.a. at så frø til krydderurter indendørs i vindueskarmen med henblik på at plante dem ud senere.

Frøene spirede fint forholdvis hurtigst, men det var så det! De bliver ligesom ikke større end 3–4 millimetre. Hvad skal der til for at de vokser sig større? Skal jeg tynde ud eller skal de have mere lys eller?(Jeg har ikke noget drivhus). Frøene er til oregano, basilikum og mynte. Håber der findes nogle gode råd.

Venlig hilsen
Christina

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 20. april 2004 kl. 11.09

Hvornår har du sået dem? Nogle urter gror ret langsomt, så måske skal du bare væbne dig med tålmodighed. Jeg såede bl.a. basilikum i omkring første april, de er nu 3 cm lange (rød basilikum) og 2 cm (grøn). Men det er først den sidste uges tid at de er begyndt at skyde i vejret for alvor.

Noget andet er at basilikum ikke gror særligt godt udenfor i Danmark. Det bedste er en udestue eller et drivhus, men forsøger du dig udenfor skal de have masser af sol og læ. Gerne i en krukke, så er de ligesom lettere at pusle om. Det med læ er vigtigt, og nogle sætter derfor et lille læhegn omkring basilikummen. Se også indlæggene her på siden (søg på basilikum).

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 20. april 2004 kl. 20.23

Hej igen.

Jeg såede frøene den 28/3, og faktisk er netop den røde basilikum netop i går og i dag begyndt at skyde mere. Men oreganoen og mynten sker der ikke meget med.

Tak for det gode råd omkring læ til basilikum – det var jeg ikke klar over. Hvornår er i øvrigt et godt tidspunkt at plante ud?

Venlig hilsen
Christina

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 20. april 2004 kl. 21.56

Jeg tror dine planter kommer fint efterhånden som lysmængden øges. Det er bedst med et sydvendt vindue.

Basilikum skal nok ikke plantes ud før engang i juni eller juli, med mindre sommeren allerede fra maj bliver meget varm. Det kommer dog an på voksestedet, fx om de står foran en sydvendt husmur etc.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Johansen, 24. marts 2005 kl. 19.03

Er der nogen som ved hvor men kan købe krydderurter til friland – det skal helst være på Sjælland.

Vh Jytte

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 24. marts 2005 kl. 21.58

Det kan man på de fleste planteskoler og havecentre.

Nyt svar til emnet »Hvorfor bliver mine krydderurter ikke større?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvorfor bliver mine krydderurter ikke større?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider