Forum

Rensning af aspargesbed

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Lejre, 19. maj 2012 kl. 10.27

Spørgsmålet er ikke aktuelt nu, men spørger alligevel så det ikke går i glemmebogen.
Til efteråret når mine asparges har suget saft og kraft fra skuddene tilbage i kronerne, kan man så fræse beddet? Min tanke er at det går an, da kronerne ligger dybt. Beddet er lige nu fuldt af ukrudt, men aspargesserne skyder fint.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. maj 2012 kl. 11.48

Nej - endelig ikke. En meget stor del af rødderne ligger slet ikke dybt, så du vil få ødelagt dine planter...

Det hedder håndlugning, desværre :(

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. maj 2012 kl. 16.13

Hej Lars Lejre

Når du omkring midsommer standser høsten og lader planterne udvikle sig, vil en tyk (op til 20 cm) "fodpose" af kompost eller tang være meget gavnligt for næringsopsamlingen i plantens rødder - og dermed også for næste forårs høst.
Et jorddækningslag som dette vil ikke nødvendigvis hindre ukrudtets vækst og overlevelse, men vil gøre håndlugningen til en nem sag. Du fjerner blot med en greb dæklaget for eksempel med to ugers mellemrum, håndluger og lægger dæklaget tilbage igen. I vinterens løb vil der ske en vis omsætning af dæklaget og du vil igen til foråret opleve at det letter lugningen ganske væsentligt.
Dog: Har du en snegleramt have kan det være en fordel helt at fjerne dæklaget i marts måned, så eventuel snegleyngel ikke får mulighed for skjul og dermed også mulighed for at at gnave i skudspidserne.

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lejre, 20. maj 2012 kl. 19.58

Til Anja: Tak for svaret, selvom det ikke lige var det jeg havde håbet på :-)
Til Lone: God ide, havde i forvejen tænkt at der skulle en ordentlig gang tang på i efteråret.
VH
Lars

Nyt svar til emnet »Rensning af aspargesbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rensning af aspargesbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider