Forum

Asparges

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgit H., 20. maj 2012 kl. 22.25

jeg købte asparges sidste forår og de kom fint sidste år og er kommet igen i år men de er stadig meget tynde så kan ik høste af dem før næste år. men skal jeg blot lade dem gro eller skære dem ned? den ene er oppe i knæhøjde.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 20. maj 2012 kl. 22.33

Du skal bare lade dem gro. Der er forskellige meninger om, hvornår de skal klippes ned. Nogle klipper om efteråret, når planterne er visnet. Jeg plejer at vente til marts måned.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Hansen, 20. maj 2012 kl. 22.43

ja, du skal endelig bare lade dem gro. I takt med at det over jorden vokser, vokser det jo også under jorden - og det gir jo mere og mere kraftige stængler.

Det er iøvrigt velkendt at de første 3 år høster man ikke på asparges, og det højeste udbytte kommer i 5 - 8 års aldren - hvorefter det går stille ned af de næste 10 år ca.
Det kan iøvrigt være en fordel at sørge for lidt opbinding af de nye tynde skud da de godt kan knække af under jorden...

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. maj 2012 kl. 23.51

Hvis man har haft angreb af aspargesbillen, er det en god idé at klippe helt ned i september og fjerne stænglerne - hvis ikke, kan man sagtens vente, til vinteren er slut :)

Jeg har i øvrigt ikke oplevet en nedgang i produktionen efter 5-8 år - tværtimod. Jeg har et par planter på omkring 20 år, og de er kun blevet bedre de sidste par år...

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit H., 21. maj 2012 kl. 6.53

Dejligt jeg lader dem stå. De er jo et år gamle når jeg køber så havde heller ik regnet med at skulle høste af dem før næste år.
Satte 10 planter ud og i år titter der 11 frem.
Havde ellers frygtet jeg ik ville få nogle da min hindbær synes dem skal lave skud hen mod asparges bedet. Men jeg fjerner skidens og håber de forbliver væk :-)
Sidste år besøgte jeg en have i byen hvor en mand på 95 boede han havde aspargesbed. Det var gammelt for de var ligeså tykke som mit håndled. Regner med jeg køber list ekstra planter næste år og så fornyer med et par års mellemrum.
Er det hele året en god ide ned tang eller først til efteråret mon

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 21. maj 2012 kl. 19.34

Hej Birgit du behøver ikke at købe flere asparges planter, da der tit kommer meget frø, der falder ned og spirer villigt, så bedet vil forny sig selv. Jeg lader de tørre plantetoppe stå til foråret. I foråret får mit bed ca. 10 cm halvt formuldet grenflis. Hilsen Henry G.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. maj 2012 kl. 7.49

Hej Birgit
Mine asparges er over 20 år gamle og giver stadig masser af dejlige skud til aftensmaden - specielt lige nu. Husk aspargesplanten er en strandplante og det allerbedste at lægge oven på jorden ved asparges er tang
vh Boi

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 23. maj 2012 kl. 10.20

Hej Boi.
Ang. tang, hvordan gør du?
Mine 4 års planter fik tang fra vestkysten her i februar måned, og ligger der stadig. Fyldt med garnrester og andet plastaffald :(
Hvornår ligger du det på? og fjerner du det igen, eller lader du det formulde?
Mine tanker går på, at jeg vil samle fra østkysten i efteråret (mindre affald i tangen) og fjerne det inden aspargesne begynder at titte op.

Mvh Fide.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Degn, 31. maj 2012 kl. 22.58

Asparges nogle gode råd?
Jeg havde sat ti aspargesplanter for to år siden, i efteråret var kun fem kommet, resten var indtørrede og mugne, jeg havde forbedret sandjorden med lidt spagnum så den ikke var for tør, så hvordan kan det mon være? Kan de ikke klare sig i sandjord ? Og skal de helst stå,øst vest nord eller syd? Fuld sol halv skygge eller måske mod nord i skygge? Er ikke helt klar til at opgive endnu. Er der nogen der har nole gode råd?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. juni 2012 kl. 20.30

Hej M. Degn

Svarene på mange af dine spørgsmål kan du finde ved at skrive "anlæg et aspargesbed" i søgefeltet øverst på Havenyt's side.
Der dukker en artikel op med masser af gode råd - skrevet af Karna Maj.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Asparges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Asparges

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider