Forum

Spire-test

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 21. april 2004 kl. 20.39

Nu fik jeg syn for, at det er en god ide at lave en spire-test over frø, man er usikker på, enten af egen avl eller måske lidt for gamle. Og kan stærkt anbefale at lave en test efter Karna Maj's opskrift.

Anledningen var, at jeg sidste år havde overset nogle bælge høj-ærter og høstet frø af dem. Men da de nu så mere grønne ud end de 2 år gamle købte, kom jeg i tvivl om de var modne, og valgte at lave en test.

1/ Gamle købte og dem af egen avl blev lagt i blød natten over hver for sig. Så kom de, igen hver for sig, på en flad tallerken med en våd køkkenrulle i bunden og husholdningsfilm over.

Og 2 dage senere var der godt 2 cm lange spirer på ærterne af egen avl, mens spirerne på de gamle købte var under ½ cm. – Altså nye frø spirer hurtigere end gamle.

Det passer fint med andre iagttagelser:

For første gang har jeg selv høstet frø af bladselleri, og de spirede både mere hurtigere end normalt med købte frø.

Og i februar tog jeg frø af narcistobak på Madeira på et tidspunkt, hvor der stadig var enkelte blomster. De spirede med en enorm hurtighed og kraft.

Det forklarer også, hvorfor mine spinat ikke har spiret så godt i år, for de fleste i posen er efterhånden 4–5 år gamle. Og egne frø af et-årig violet ridderspore spirede slet ikke i prøven, de er nok også for gamle.

Så det er vist også på tide at teste de gamle frø af morgenfrue og valmue m.m., de beholder ikke spirekraften for evigt.

Iøvrigt indgik nykøbte frø af lathyrus i prøven, og kun ½ delen viste spirer efter de 2 døgn. En del var stadig hårde, de blev ridset, og alle ikke-spirede blev lagt i blød nok 1 døgn. Så var alle pånær 1 bløde, og de fleste havde en revne, hvor spiren kan komme frem.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Rasmussen, 21. april 2004 kl. 23.56

Sidste år såede jeg gamle spinat frø direkte på friland og med en meget ringe fremspiring som heller aldrig kom til, at rigtig ligne spinatplanter.

Nyt svar til emnet »Spire-test«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Spire-test

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider