Skrevet af: Stefan Hansen, 3. juni 2012 kl. 14.08
Hej,
Det er min debut udi kartoffelavleri - det er aspargeskartofler.
Jeg har opdaget nogle små sorte pletter og lidt gule blade, så jeg tænker med det samme, at det er kartoffelskimmel, men jeg ville gerne lige have et par kyndige øjne til at se på dem.
Er det skimmel? Hvis ja, hvad skal jeg så gøre nu? Det er kun i toppen de er angrebet.
Kan det være bladlus? Opdagede en grøn bladlus på en af planterne og der er mange fluer på de mest angrebne planter.
Skrevet af: Søren S Duun, 3. juni 2012 kl. 14.52
Der er ikke kartoffelskimmel, det ser anderledes ud, men lus eller et andet insekt som suger saft fra bladene kunne det godt være . Sidder der lus under bladene?.
De kunne godt bruge noget mere gødning, især kvælstof.
Skrevet af: Stefan Hansen, 3. juni 2012 kl. 15.33
Ok, så er jeg lidt mere rolig.
ja, jeg har både fundet sorte og lidt større grønne bladlus. Er der noget jeg kan gøre?
Hvordan kan du se de mangler gødning? Jeg giver dem en vandkande med gødning ca en gang om ugen. Har faktisk været bange for at give for meget.
Skrevet af: Søren S Duun, 3. juni 2012 kl. 16.55
Jeg syntes de ser meget lysegrønne ud i bladene. Kartofler bruger meget krudt. Hvorfor vander du gødingen ud.?.
Godt at vide det var lus, jeg syntes ikke du skal gøre noget ved det, hvis det bare er nogle få blade som er angrebet.
Skrevet af: Stefan Hansen, 3. juni 2012 kl. 17.27
Jeg har bare købt sådan en dunk gødning, som skal blandes med vand. Har også sådan nogle "piller", men jeg troede egentlig mest de skulle bruges som langsomvirkende gødning til eks. inden man sår.
Hvilken type gødning vil du anbefale og hvor ofte?
Skrevet af: Søren S Duun, 4. juni 2012 kl. 0.18
Jeg bruger både duegødning og kompost og hvis du kun bruger duegødning skal du regne med at du skal bruge ca 300-500gram pr.m2. Til kartofler . Hvad står der på pakken hvilken tal .? ( eks.2-3-1).
Skrevet af: Annetta Bjørnbirk Statira, 5. juni 2012 kl. 17.56
Jeg har til mine planter brugt brun sæbe til at sprøje med og bladlus forsvinder meget hurtigt. (1 liter vand varmes op og 1 spiseske brune sæbespånder røres i og derefter lidt sprit i så det ikke skummer.)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartoffelskimmel eller noget andet? se b