Skrevet af: J. H., 4. juni 2012 kl. 7.39
Hvert år bliver min køkkenhave dækket af løv fra naboens vandgran, dvs. igennem de sidste 12 somre.
Nogle gange har jeg revet det sammen og andre gange kultiveret det ned mellem rækkerne.
Spekulerer på om jorden i min køkkenhave langsomt får surbundslignende forhold... eller?
Skrevet af: Lone Brems, 4. juni 2012 kl. 8.52
Hej Jeanet H
Et eller andet sker der jo nok - der falder jo ret store mængder ned hvert efterår fra en vandgran.
Du kan måle surhedsgraden med indikatorpapir (spørg efter det på apotek eller hos materialist) - eller du kan få lavet en jordbundsanalyse (mange plantecentre formidler egnet emballage & kontakt til firmaer, der udfører analyserne).
På den måde kan du skaffe den viden, du efterspørger.
Og for god ordens skyld: Køkkenhavejord må gerne være tæt på neutral (pH-værdi ca 7). Dog kan jordbær trives meget fint med mere sur jord (pH-værdi lavere end 7) - og de vil kvittere for en god mængde nåle tilført bedet som bunddække hvert år.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: J. H., 4. juni 2012 kl. 18.35
Tak for dit svar Lone.
Der falder ret meget løv (hvert år) på denne årstid i forår og sommer når det blæser.
Tak for råd :)
VH Jeanet
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Køkkenhave og løv fra vandgran.