Skrevet af: Eva Hasse, 6. juni 2012 kl. 20.21
Jeg er flyttet i rækkehus med lille have og har tre højbede med jordbær i den ene halvdel mit så bare jord i den anden halvdel af bedet. Planen var at plante noget i den bagerste del. Men er jo sent ude så ved slet ikke hvad jeg kan nå at så?
Jeg har også nogle krukker og har ledt efter peberfrugt planter men kan ingen finde. Har tomat i to krukker og agurk i to. Men hvad kan jeg plante i de sidste?
Mange tak for hjælpen.
Skrevet af: Anne Demant, 6. juni 2012 kl. 20.54
Hej Eva,
Radiser, salat og andet plukkegrønt, bladdild og basilikum eksempelvis.
Du kan også nå en gang kartofler, det er dejligt med nye, når andre er begyndt at skrælle deres :-)
Måske porre og løg, jeg er lidt i tvivl, det skal da være efterårs/vinterporre.
Hilsen
Anne
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. juni 2012 kl. 20.57
Hej Eva -
Plantecentrene bør stadig have peberplanter, så du skal nok bare have fundet det rigtige sted :)
Mht. hvad du kan nå at så, så er der faktisk masser:
salat
gulerødder
ærter
bønner
rødbeder
grønkål - de bliver ikke enorme, men det kan fint lade sig gøre
Du kan også købe udplantningsplanter - de er også stadig til at få i plantecentrene, og så kan du også nå blad- og knoldselleri og ellers, hvad du støder på :)
Jeg vil i øvrigt anbefale dig at tilmelde dig til Havenyts ugentlige nyhedsbrev, som altid er helt aktuelt og bla. kommer med forslag til, hvad der kan sås og plantes netop nu. Du kan læse det for denne uge her:
www.havenyt.dk/2012/uge23/
Mvh
Anja
Skrevet af: Lone Brems, 6. juni 2012 kl. 21.03
Hej Eva Hasse
Ingen grund til bekymring - du kan sagtens nå at få høstet gode afgrøder fra dine højbede i denne sommer / sensommer!
Dine højbede kan fyldes med bønner (læg frøene i fugtigt klæde 1 døgn inden såning), salat (det lykkes bedst hvis du har et køligt rum ca 16 grader du kan forspire salatplanterne i), spinat, rødbeder eller sommergulerødder.
Hvis du har mulighed for at tilføre næringsstoffer vil en plante som squash sagtens kunne udvikle sig og give god høst, inden det igen bliver køligt efterår
Der skal nok vandes inden såning og som hjælp til de små planter indtil de har etableret sig med et godt rodnet. Det har efterhånden været tørt længe (DMI's indeks viser aktuelt for hele landet forhøjet eller stor risiko for tørke).
Krukkerne kan du plante til med mynte, som er dejlig at bruge frisk som te og tørret enten som te eller i madretter med lam.
Der fås mange slags mynte i plantecentrene - for eksempel har æblemynte en mild smag.
Timian vil være en anden god krukkeplante - den er jo alsidig til at kvikke mange forskellige retter op med!
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Eva Hasse, 8. juni 2012 kl. 11.37
Mange tak for Jeres svar...
Bønner er det ikke en slyngplante? Altså skal de bindes op eller?
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. juni 2012 kl. 11.42
Bønner kan være både lave buskbønner, der ikke skal have noget at gro op ad - eller stangbønner, der kræver en form for stativ i et par meters højde. Det kan laves ret let at nogle lange bambuspinde (4-6 stk.), som sættes godt fast i jorden, bindes sammen i toppen, og så plantes/sås der 3-4 planter ved hver pind. De finder selv op, så du behøver ikke binde :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad kan jeg nå at plante?