Skrevet af: S. Busch, 15. juni 2012 kl. 11.42
Jeg har besluttet at plante 3 espalierede frugttræer i min kolonihave. De to af dem skal fungere som en slags rumdeler i haven og skabe en "væg" ved terrassen. Jeg vil helst have æbletræer og forestiller mig at 4 etager vil være optimalt for at skabe en god rumdelingseffekt og få et godt udbytte på træerne. Jeg er ikke verdens mest tålmodige sjæl, så jeg vil gerne købe træerne så de er klar med de 4 etager. Da det er en Kolonihave som kun bruges frem til 1.oktober skal det være tidlige sorter. Jeg har besluttet mig for Rød Aroma og Discovery. Men nu kan jeg ikke finde 4-etagers træer i de sorter nogensteder. Kan man mon slet ikke få det?
Skrevet af: Boi Jensen, 15. juni 2012 kl. 18.06
Hej S. Busch
Du går i planteskolen og spørger om de kan skaffe sådan noget - og vær forberedt på at det koster "en halv bondegård". Du kan heller ikke være sikker på at du kan få de ønskede sorter, for det er kun ganske få sorter, der laves som færdige espalliertræer.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 17. juni 2012 kl. 6.08
Boi har du taget højde for, at prisen på "en halv bondegård" også er faldet på det seneste ?
Det er i øvrigt underligt at tænke på hvad der er sket med det, at glædes over at se noget gro op fra spæde planter til plukkemodne frugter osv. Og så tænker jeg ofte på hvorfor de mennesker der i bedste Bo Bedre-stil bare skal ha' det hele færdigt uden selv at arbejde med at få det til at gro, hvorfor køber de da ikke bare nogen kunstige træer og buske og en plastikgræsplæne, så kan de jo sidde indenfor hele året og nyde synet af de grønne træer og de kunstige frugter, uden selv på noget tidspunkt at få snavsede fingre ! Og hvis de så skulle få lyst til også at spise et ævle, så kan de jo gå i brugsen og købe en pose importerede og kemikalieimprægnerede "sydfrugter".
Skrevet af: S. Busch, 17. juni 2012 kl. 16.02
Hmm "- -"...Kedelig tone og temmelig irrelevant i forhold til mit spørgsmål.
Nå, men tak til Boi for et konkret svar. Jeg spørger på planteskoler, eller også må jeg nøjes med de to etager, man kan få flere steder. De koster en 4-500 kr, hvilket jeg egentlig synes er en helt ok pris.
Skrevet af: Lars Jeppesen, 1. juni 2014 kl. 21.55
du kan let pode dem selv og det er væsentlig billigere!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Espalierede æbletræer – 4 etager?