Skrevet af: Riborg Dæhnert, 17. juni 2012 kl. 18.35
Er der nogen, der har erfaring med eller en forklaring på, hvorfor økologiske bønner spirer bedre end de traditionelle?
Jeg såede for ca. 14 dage siden stangbønnefrø - i denne kulde. Og i et ugæstfrit miljø i sandjord 400 m fra havet. Halvdelen af frøene var økologiske.
Nu viser det sig, at det indtil nu kun er de økologiske frø, der spirer.
Hvem kan forklare det?
Skrevet af: Søren S Duun, 17. juni 2012 kl. 18.47
Det kan nok starte en længe diskussion om både det ene og det andet så svaret må nok være at det var tilfældigheder, der spillede ind her.
Hvis vi skal blive enig .
Var det den samme sort ?, blev de sået samtidig? Osv..
Skrevet af: Riborg Dæhnert, 17. juni 2012 kl. 19.13
Ja, det er sikkert tilfældigheder.
Og ja, de blev sået samtidig.
Og nej, det er ikke samme sort.
Det er:
1. Brødrene Nelsons Stangbønne
2. Camilla Plums Cobra
3. Do blandede med brede bælge
Br. N.`s spirede lidt før C. P. `s.
Er der mere osv.?
Skrevet af: Søren S Duun, 17. juni 2012 kl. 19.32
Det der også kan spille en rolle er jorden beskaffenhed, og temperatur. Bønner er sart med hensyn til temperatur skifte .
Men der kan sagten være forskel på frøenes spireevne. Jeg har selv gode erfaring med basilikum, som jeg køber økologisk i Tiger. Om det er sorten eller det at de er økologiske ved jeg ikke men de lykkedes for mig.
Skrevet af: Lone Brems, 18. juni 2012 kl. 16.11
Hej Riborg Dæhnert
Nogle af de frøsorter Brødrene Nelson forhandler er udviklet/udvalgt gennem mange år under dyrkningsforhold, som i Syd- og Midtnorge er mere barske end de forhold, der kendetegner dansk køligt forår.
Hvis en plantesort er dyrket økologisk gennem mange dyrkningssæsoner er der formentlig sket en styrkelse af de genetiske egenskaber, som koder for modstandsdygtighed imod svampeangreb og for eksempel hurtig dannelse af blivende blade efter hurtig fremspiring.
De genetisk set svage planter har ikke fået "hjælp" ad kemisk vej eller af meget gunstige spire- og vækstbetingelser - de er bukket under og bidrager ikke længere til frøpuljen.
Dine iagttagelser kan derfor forklares med frømaterialets større robusthed overfor svingende og lave temperatur, høj / lav fugtighed.
Mange bønnesorter er udviklet i midt- og sydeuropa og er derfor ikke nødvendigvis særligt gode til at klare sig i Danmark.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Riborg Dæhnert, 18. juni 2012 kl. 16.50
Hej Lone.
Tusind tak for svar. Det giver en god forklaring på bønnernes forskellige spireevne.
Jeg vil så lige tilføje, at jeg også har sået Nelsons konventionelle busksnittebønner. De er heller ikke spiret.
Og konv. stangbønnerne fra Weibull heller ikke.
Men bønnefrøene fra Camilla Plum spirer næsten lige så godt som Nelsons.
Nå, men nu ved jeg hvilke frø, jeg skal købe næste år. Jeg er blevet MEGET klogere.
Mvh. Riborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > økologiske bønner spirer bedre?