Forum

Espalierede frugt træer første gren

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jinnie Andersen, 22. juni 2012 kl. 10.21

Hej Alle.

Håber nogen kan hjælpe.

Jeg skal have espalierede frugt træer i min have og en del forskellige slags, da jeg har masser af mur og nogle skal danne "rumdeler".

Jeg har kigget på forskellige træer, der er espalierede men det virke som om alle nederste grene er 50 cm over jorden - hvorfor det???

Jeg forestillede mig at 30 - 35 cm, måtte være fint, for at få mest muligt udbytte af træet.

Er der en grund til disse 50 cm? hvis ikke - er der så nogen der har forslag til hvor man kan købe træer der ikke er beskåret helt så lavt. Det virker som om alle frugt træer bliver beskåret ved denne højde??

På Forhånd tak -

Jinnie

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 22. juni 2012 kl. 12.27

Hvis du køber et års træer i Lidl til 39,- kr. - som de fører hvert forår --så kan du for det første (1) selv forme det fra start af, (2) prisen er svær at slå, (3) ihvertfald fersken og kirsebær skyder også forneden.

Hvis du googler: "Fruit trees Lidl", vil du se mange interessante historier om englændere som fortæller om deres (gode) erfaringer med Lidl frugt træer.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. juni 2012 kl. 12.38

Hej Jinnie
Højden på nederste sæt grene er kun et praktisk problem, men da folk ofte vil have en højde på enten 160 eller 200 cm, går det op med enten 40 eller 50 cm - og hvis du finder allerede formede træer, der bevist er lavet til espallier, finder man en praktisk løsning og det er nok ofte 40 eller 50 cm. Du kan sagtens selv vælge højden, når du starter med små 1-års træer, men du må heller ikke få grenene for lavt nede, da de vandrette regne også skal sætte små frugtbærende grene, der gror nedad, det er nemlig dem, der vil give masser af frugt og frugterne må under ingen omstændigheder røre jorden, så her har du nærmest svaret - at det er for at få luft og afstand til jorden og så det praktiske at få fordelt grene, så der bliver et antal med an passende afstand imellem grensættene. Afstand har også noget at gøre med at der igen bliver luft imellem så frugterne bliver velfarvede, passende i antal og så lidt svampesygdomme, som det nu er muligt.
Det sidste gør sig også gældende i fritstående træer, hvor afstanden mellem grenene oftest bør være, så du kan smide en håndbold gennem træet (med lidt held).

www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Espalierede frugt træer første gren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Espalierede frugt træer første gren

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider