Skrevet af: Bente Holm Villadsen, 25. juni 2012 kl. 17.11
Jeg satte skalotteløg i foråret, og de er vokset fint og har indtil nu stået med mørkegrønne, spændstige blade; men de seneste dage er de begyndt at blive gule og slatne. Kan det være regnen, kulden eller noget helt andet? Jeg har lavet jorddække med et lag halvkompost og derover brændenælder og bregneblade. Kan det være fejlen?
Kan løgene mon reddes eller skal jeg tage dem op af jorden nu?
Det er mit første år med økologisk køkkenhave, så jeg har brug for ekspertråd fra mere erfarne... Tak!
Skrevet af: Søren S Duun, 25. juni 2012 kl. 20.49
Det lyder underlig. Jeg ved at ørnebregne kan afgive giftstoffer og derved slå andre planter ihjel . Måske skal du fjerne laget med bregnerne og kompostere det først . Jeg kan ikke se hvor den ellers er gal ren umiddelbart . Selvfølgelig kan dine løg være angrebet af et eller andet svamp eller skadedyr, men jeg tror mest på at det er bregnerne, som er skyld i det.
Skrevet af: Henry G., 25. juni 2012 kl. 21.37
Hej Bente det er en helt naturlig ting, at de første og ældste blade kan gulne ved denne årstid, man kan jo se, at resten af planten har fine kraftige blade, der kan give en god tilvækst. Der er ikke tegn på nogen form for sygdom, så lad du bare bregnerne ligge. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juni 2012 kl. 21.41
De er måske bare ved at gøre sig klar til høst - prøv at læse her:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/1149.html
Skrevet af: Søren S Duun, 25. juni 2012 kl. 22.58
Du skal huske at hvis du har meget organisk materiale såsom brændenælder, blade og bregner som ikke er omsat vil det stjæle en del af den kvælstof som er i den halvomsatte kompost før skalotteløgene når at få glæde at det og så vil dine løg blive til nogle små gnalinger .
Så måske er det alligevel ikke så dum at du fjerner laget med bregnerne . Jeg syntes også at dine løg ser lidt lysegrøne ud. Det vil de blive ved med hvis ikke de får lidt mere næring. Det er hovedsalig kvælstof de mangler .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skalotteløg får gule og slatne blade nu?