Skrevet af: Jan E, 24. juli 2012 kl. 13.34
1)
Hvordan skal jeg "behandle" mine jordbær-planter efter sæsonens afslutning (nu)?
Jeg har netop
- fjernet alt ukrudt omkring planterne
- gødet planterne en smule
- klippet røde blade af
Men hvad gør jeg med de stængler
- hvor der har været bær på?
- hvor der stadig sidder nogle mikro-ej-voksede-bær tilbage
- hvor der sidder nogle halv-rådne bær på
Hvis der skal klippes noget af, skal de så være _hele_ stænglen, eller blot "toppen".
2)
Sidste år lavede jeg impulsivt et jordbærbed et halvt-skyggefuldt sted i haven. Planternes stængler/blade er groet unormalt meget _højt_, sikkert fordi de forsøger at fange den sol der ikke er for meget af ... Jeg vil nu flytte dem til et bedre solrigt sted. Bør jeg "skalpere" disse planter helt ifbm. flytningen - eller bevare dem som de er?
Skrevet af: Henry G., 24. juli 2012 kl. 22.36
Hej Jan indtil nu har du gjordt det helt rigtige, men når planterne er sunde, skal du ikke gøre mere nu, (måske fjerne de rådne bær). Moderplanten vil komme med en del udløbere, som du skal fjerne ved basis, den første er den bedste som stikling, de efterfølgende skal kasseres, det er en fordel kun at høste 2 max 3 år på planterne. Jeg har 4 rk. ialt, planter 2 nye rk. hvert år og fjerner samtidig 2, dvs. mine pl. bærer kun 2 sæsoner, og på den måde "vandrer" jordbærrene gennem haven , hvor de også har fuld sol. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Jan E, 25. juli 2012 kl. 8.15
Tak for respons.
Er det ikke med at der er nogen der konsekvent altid "skalperer" jordbær-planterne, helt ned? Jeg tænker på jordbær-avlere.
Kunne være fint at høre fra nogen der har erfaring hermed.
Skrevet af: Henry G., 25. juli 2012 kl. 19.57
Hej Jan på en jordbærmark er det lettere at rense for ukrudt, når bladene er væk, og samtidig suger man en masse ranker, der gror i alle retninger, væk. Dette skal gøres snarest efter høsten, da planterne skal nå at få mange blade, der kan beskytte frugtanlæggene, men du kan jo lave et forsøg med halvdelen af dine planter, så ser du hvad der er bedst for dig. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Maj-Britt B., 26. juli 2012 kl. 7.46
Nogen kører dem simpelthen over med en græsslåmaskine....ved ikke om det er en god ide.....
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Afslutning på jordbær-sæsonen (hvordan?)