Skrevet af: Jens Agerholm, 30. juli 2012 kl. 13.08
Hej. Vi har inddraget et par hundrede kvm af en tidligere mark/græsplæne i år. Jorden er ret ler-rig og har indtil videre givet nogle flotte kålplanter. Er det en god idé at fræse noget genbrugsjord (fra genbrugscentralen) ned efter høst for at forbedre strukturen i jorden - eller hvad med halvformuldede blade fra skovens træer?
Skrevet af: ’Trine Petersen, 30. juli 2012 kl. 13.55
Det der med at fræse er der meget delte meninger om - selv hører jeg til dem der ikke vil have en fræser indenfor på matriklen, da jeg er sikker på at den gør mere skade end gavn.
Hvis jeg var dig ville jeg dække jorden med visne og halvformuldede blade - helst et ordentligt lag, måske 15-20 cm. og lade det hygge sig vinteren over. Hvis du gerne vil have løsnet jorden i dybden kan du også så en grøngødning specielt egnet til dette på arealet.
Til foråret kan du vende de resterende blade ned i jorden med en greb og en kultivator.
Hvis jorden er meget leret kan groft grus også gøre underværker, men der skal rigtig meget til.
Komposten fra genbrugspladsen skal du være varsom med - jeg har ikke specielt gode erfaringer. Der kan være rigtig meget ukrudt i.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. juli 2012 kl. 11.15
- jeg har aldrig set ukrudt i genbrugskomposten - den gærer ved 70 grader c - det er der ikke meget frø der kan overleve -det er bare lidt kraftigt så det skal half -half -
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kultivering af haven