Skrevet af: Christopher Adolf, 20. august 2012 kl. 11.17
Hej alle sammen.
Jeg har planer om, at lave en lille tag-urtehave kreeret ud af en palle. Jeg tænker, at slut-august og september som regel er nogenlunde vejrmæssigt og vil i den forbindelse høre, om hvilke urter jeg kan plante her omkring og stadigvæk få et udbytte ud af det. Er jeg for sent på sæsonen?
Skrevet af: Lone Brems, 21. august 2012 kl. 8.30
Hej Christopher Gyldenkærne
Der er ikke ret mange planter, du kan nå at så og regne med at høste fra her sent på sommeren.
Men du kan prøve med Rucola og Spinat (ikke new zealand typen - den er længere tid om at udvikle sig til høstklar) og med basilikum (den forudsætter læ, hvis den skal trives).
Hvis du vælger at så frø skal du være kritisk omkring valget af jord til din urtehave. Kan du lokke havemuld fra en du kender er det nok det bedste valg - og gødning er no-go i denne ende af, sæsonen.
Kommer der en periode med heftige sensommerbyger må du beskytte spirerne lidt mod slagregn - indtil de kommer op er det enkelt at gøre det med overdækning med et eller flere stykker plastik hold på plads af et par brædder. Efter at planterne er kommet op skal du på en eller anden måde kunne skaffe dem plads inde under "dækket"....
Den sikre vej til høst-succes i september vil være at købe krydderurter - og der er stadig noget at vælge imellem hos en del plantecentre.
Timian, salvie, purløg, glatbladet persille, esdragon kunne være nogen af mulighederne.
Til dette dyrkningsformål kan du nøjes med en lidt mindre mængde havemuld og spæde op med et par spande grus og ibland gerne et par håndfulde jordbrugskalk.
Det er også en mulighed at plante udelukkende i grus - behold da krydderurterne i potterne og grav dem ned, så jordniveauet i potten passer med grusets niveau. Vand gruset - planterne kan godt nå at udvikle rødder nedenunder potten de næste 3 - 5 uger.
Jeg håber at have bidraget til din idéudvikling - held og lykke med projektet !
Venlige hilsner fra
Lone
Skrevet af: Christopher Adolf, 21. august 2012 kl. 13.49
Kære Lone
Jeg kunne ikke ønske mig et bedre svar. Tak for din tid!
jeg vil tage på planteskole i løbet af ugen og købe nogle krydderuter.
Endnu engang tak
Mvh Christopher
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Urtehave på taget i august