Forum

Lollandsk Spilk blomme

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: T. Andersen, 22. august 2012 kl. 9.18

Hej,

Er der nogen der har erfaring med blommen Lollandsk Spilk?

På vores træ er der kun tre blommer i år. De er grøn-gullige med røde kinder. De er meget vandige med en svag smag i retning af Reine-Claude blommer.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. august 2012 kl. 12.20

Jeg har boet på Lolland siden 1977, men har aldrig hørt om blommen. Men der vokser en del gamle træer med grønlige blommer. Det ligner dog ikke din, men er som regel runde.

Sorten er heller ikke med på Pometets blommeliste
www.pometet.life.ku.dk/sortslister/blommer.aspx

Hvor har du sorten fra, og kender du noget til sortens historie?

Hilsen Karna

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. august 2012 kl. 19.22

Prøv at skrive til Pometet, og forhør dig her. Men du skal være forberet på at der kan gå lang tid før de svare .

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 23. august 2012 kl. 17.30

Er det et træ du har købt gennem Center for Biodiversitet ?
Jeg har nemlig også sådan et og har lidt på fornemmelsen at navnet er et som vedkommende, der har lavet aflæggerne har fundet på.

(Spilk er vistnok, ligesom Spilling et gammelt ord for blomme)

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. august 2012 kl. 17.48

Er det i virkeligheden en kræge i har . Boi jensen har samlet nogle af disse så det kan være, at han ved lidt mere . Kræge kan formeret både med rodskud og podning.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 23. august 2012 kl. 18.53

Aj Søren, en kræge er sortblå som en sveskeblomme og rund.
så det er ikke den.
Jeg har talt med et par indfødte hernede, de kender ligesom Karna ikke til Lollandsk spilk blomme, de så billedet og sagde at "det der, det er da grøn cloder"

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Andersen, 23. august 2012 kl. 19.18

Tak for alle jeres svar.

Og ja træet er ganske rigtigt købt gennem Center for Biodiversitet og det er fra dem vi har navnet som vi nu ikke er sikre på er det rigtige.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 23. august 2012 kl. 20.54

Anne: Det er ikke Grøn Reine Claude, jeg gik lige ud og snuppede lidt af hver af de 2 sorter og der er stor forskel (se foto herunder) både på udseende og på smagen.
Det sjove er så, at mine spilker vist ikke ligner T. Andersens så meget, det kan være at det rent faktisk er 2 forskellige slags vi har fået!
Personligt tror jeg det er en tilfældig krydsning, sået fra en sten og bevaret fordi den er værd at spise. Mine smager også lidt vandede, men ikke værre end at de er udmærkede til både frisk spisning og syltning.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 24. august 2012 kl. 8.52

Karin,
Nej det kan jeg godt se, der er meget stor forskel. undskyld.
Har du så også som T.Andersen oplevet år med så ringe udbytte?

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 24. august 2012 kl. 18.43

Hej Anne.

Mht udbytte, så bugner mit træ af frugt, endda trods en sen nattefrost der gik hårdt ud over blomstringen.
Men det kan ikke rigtigt sammenlignes med T. Andersens, da jeg er nabo til en frugtplantage, som i år har haft bistader stående på en måde, så jeg har fået optimal bestøvning :)

MVH
Karin

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 24. august 2012 kl. 21.20

Det ligner mistænkelig meget "spilling", der er en meget gammel blommetype, der breder sig ved rodskud ligesom kræge.
www.gamlefrugtsorter.dk

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. august 2012 kl. 23.29

Findes kræger ikke i forskellige farver? . Jeg har af Heine fra center for Biodiversitet for nogle år tilbage fået fortalt at kræger også blev kaldt fattigmandsblommer og at man byttede rodskud med hinanden rundt omkring på egnen, der hvor de nu var udbredt. At disse kræger findes i flere forskellige farver og former . Det var først senere at man kunne pode blommer, som man kan det i dag .

Hvor meget er der om dette ?

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heine Refsing, Center For Bio-Diversitet, 25. august 2012 kl. 0.37

Lollandsk Spilk er en rodskudformeret blomme fundet på Lolland af et medlem.

Historien om den har været trykt i Loci i det nr hvor medlemstilbudet blev lanceret (jeg kan ikke huske årgang uden at skulle grave i arkiverne ;-) )

Kræger er generelt blå og runde men der er en flydende overgang mellem kræger og blommer, som også gennemgåes i det gamle temanr fra 2003: www.biodiverse.dk/loci/loci_tema.htm

Det glæder mig at høre de ligefrem bugner med frugt - mit eget træ har kun sat få frugter endnu

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. august 2012 kl. 11.29

Hej.

Jeg havde for 3 år siden et opklaringsarbejde igang omkring nogle små blå blommer og kræger, som måske kan bidrage her.

www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=390639&ForumID=12

Mvh. Hans

Nyt svar til emnet »Lollandsk Spilk blomme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Lollandsk Spilk blomme

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider