Skrevet af: Lilium J., 26. august 2012 kl. 17.04
I mange år har jeg kun dyrket to slags bønner.
Borlotti ( et par m ) samt hovedsorten som stammer fra mine svigerforældre ( 15 m ).
Hovedsorten udemærker sig ved usædvanlig lange bønner på lave planter. Bønnerne kan være 25-30 cm lange-giver et højt udbytte og smager iøvrigt godt.
Efter at min kone har høstet de obligatoriske 52 portioner bønner som rækker til et års forbrug og lagt i fryseren, får resten lov til at gå i frø.
De bliver så sået det følgende år.
Imidlertid finder der krydsbestøvning sted som ses på vedlagte billede.
Normalt er det nemt at se Borlotti bønnens frø er anderledes da den er farvet og meget større end hovedsorten. Alligevel hr der alligevel sneget sig et par frø ind som må være krydsninger.
Jeg har ikke Borlotti i år, så jeg kan desværre ikke vise denne.
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. august 2012 kl. 17.17
Ja - de har vist været lidt på gale veje :)
Skrevet af: Clara Andersen, 27. august 2012 kl. 20.43
Hej Lilium
Det undrer også mig med denne krydsning. For i 2009, hvor jeg på et Årsmøde i PØ fik forskellige bønnefrø, såede jeg lidt af dem alle for selv at høste flere bønnefrø. Det var en sommer, hvor det var varmt nok til at lykkes, og jeg bruger stadig frø fra det år. Jeg såede Cobra og Eva stangbønner, Borlotto og YinYang buskbønner, og alle så ud, som de skulle, og ingen har senere ændret dette billede.
Hilsen Clara
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bønner