Skrevet af: G Pedersen, 9. september 2012 kl. 20.45
Har lige anlagt højbede. Der har været skvalderkål og brændenælder i komposten som er fyldt i. Mange steder kan jeg læse at man skal så grøngødningsplanter så jorden er dækket. Gælder det også i mit tilfælde? Er bare bange for at jeg ikke ser det ukrudt der kommer op mellem grøngødningen. Regner med at kunne tage bedene i brug til foråret.
Ved godt det ville være meget bedre med helt "ren" jord/kompost til de nye bede, men der lå en kæmpe bunke godt omsat kompost i den have vi lige har overtaget, og så syntes jeg det var dumt at købe jord/kompost ind. Har "siet" komposten i gennem et net og fjernet alle de rødder jeg så.
Skrevet af: Lone Brems, 10. september 2012 kl. 8.19
Hej G. Pedersen
Du skal så grøngødningsplanter nu - jo tidligere du gør det (og ihvertfald inden efterårsjævndøgn) jo bedre har planterne muligheder for at etablere sig.
Opgaven lige nu er at sikre næringsstoffer mod udvaskning i vinterens løb, dække jorden med et godt lag blade og stængler og at skabe grundlag for et tæt netværk af rødder, som kan være med til at stabilisere jordstrukturen.
Det vil være godt at vælge grøngødning med stor og blivende bladmasse - kan eksempelvis være havre blandet med blodkløver.
Den blanding vil dække jorden meget godt i meget lang tid ( indtil marts / april) og være med til at hindre andre frø i at spire i efterårets eller i vinterens løb.
Det betyder ikke, at du slipper for ukrudtsspiring - men ukrudtet når ikke at blive til store eksemplarer med et mægtigt rodnet her i efteråret. Du skal forvente at håndluge (tit !) et eller to år frem - men hvis du fra næste havesæsons start luger, mens de fremspirende ukrudtsplanter er helt små, kan du lade småplanterne med rødder ligge og tørre ovenpå jorden. Det er en enkel proces og så får du lige fulgt med i væksten hos de køkkenurter, du gerne vil høste :-)
Metoden til et fjerne grøngødning, efterhånden som du får brug for de forskellige dele af bedene til foråret er:
*håndlugning incl fjernelse af alle fremspirede uønskede planter, *løsning med en langtandet greb
*rivning og planering med en grovtandet rive.
God fornøjelse med højbedene !
Med venlig hilsen fra
Lone
PS: Hvis grøngødningen ikke etablerer sig særlig godt er der en anden vej du kan gå, som ikke er helt så effektiv - men dog meget bedre end at gøre ingenting! Du kan rive vissent løv sammen og dække jorden i højbedene (og også den spinkelt etablerede grøngødning) med en tyk "dyne" af dem - op til 15 cm. For at holde dem på plads kan du lægge jordbærnet eller grene hen over. Når du vil igang med urtebede til foråret fjerner du igen jorddækket etapevis, så jordoverfladen så at sige er mørkelagt lige indtil du sår køkkenurterne.
Skrevet af: G Pedersen, 10. september 2012 kl. 11.00
Hej Lone
Tak for dit svar :)Tænkte nok der skulle gøres noget. Bestilte blodkløver på nettet i går, så de bliver sået så snart de kommer med posten.
Kan bare ikke huske mine forældre gøre noget med grøngødning som barn. Der fik højbedene bare noget kompost og så fik de lov til at ligge til foråret.
Mange hilsner
G Pedersen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Grøngødning eller ej?