Forum

Figner.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. september 2012 kl. 21.16

Min gamle Bornholmer figen på friland er meget sen på den i år.
Der er en masse meget små frugter som ikke når at blive til noget, og højst 10 af de store som stadig er grønne og ikke i fuld størrelse. Jeg tvivler på at de når at modnes med det vejr vi går i møde. Hvordan arter jeres frilands figner sig.

foto d.10 sep. 12.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Petersen, 10. september 2012 kl. 21.39

Spiste de første forrige uge, og har vel høstet 20-25 stykker, et par stykker hver dag, der er mange endnu...
Har ikke været frosset tilbage trods 2 hårde vintre her også.
Så her er det ikke et dårligt figenår

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. september 2012 kl. 21.53

Jeg har ikke frilandsfigner - før jeg har været en tur i Kalundborg :)

Men jeg vælter mig i lækre figner fra drivhuset...

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. september 2012 kl. 22.28

Anja. Har Vejs Havecenter i Slagelse ikke figner.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. september 2012 kl. 23.04

Det ved jeg ikke - kommer der ikke ret tit :)

Jeg synes ikke, at deres udvalg er så spændende - men det er nu meget godt. Jeg mangler jo ikke lige frem ret meget i haven - andet end plads!

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 11. september 2012 kl. 8.24

Jeg arbejder netop nu med indsamling af figner fra friland med henblik på at finde den stærkeste klon til danske haver. Se mere på www.gamlefrugtsorter.dk/indsamling_figen_kvæde.htmHåber nogle af Jer har en gammel figen stående på friland, som vi kan få stiklinger af til videre sammenligning. Der er indsamlet flere kloner og der er også et par der har masser af figner i år.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. september 2012 kl. 8.29

--mine figner modner udmærket - det er en klon fra bjergene i eks. jugoslavien som er meget hårdfør - den vil blive forhandlet af bo grønt i kalundborg til foråret under navnet RØSNÆSFIGEN men jeg kan da godt undvære et par stiklinger -hvis nogen gerne vil have sådan en -

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Petersen, 11. september 2012 kl. 16.51

Hvis du kan fortælle mig hvordan stiklingerne skal tages for at du kan bruge dem, så er min figen ( som opr. var en potteplante alle de år jeg boede i lejlighed)stor nok til at der kan tages stiklinger af den

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gry Neimann, 11. september 2012 kl. 16.54

Anja du skriver du har figner i drivhuset. Har du dem i krukker eller er de plantet direkte i jorden ??? Har nemlig overvejet at plante min figen Brown Turkey inde i drivhuset.
Erfaringer med figener i drivhus modtages med kyshånd ;O)

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. september 2012 kl. 17.51

Hej Gry

Jeg har den plantet i en 45 l potte i et af bedene. Hvis den får fri plads til rødderne, vil den invadere hele drivhuset på ingen tid, og den begrænsede plads til rødderne presser den til at sætte mere frugt.

Jeg har en speciel drivhusfigen (Ronde de Bordeaux) - jeg ved ikke, om Brown Turkey er egnet til drivhusdyrkning.

Mvh
Anja

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. september 2012 kl. 8.29

- den figen lars vestergård kalder brown turkey er også herfra og den er fuldt vinterhårdfør -

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 12. september 2012 kl. 10.00

Jeg har en ca. 6 m høj figen, som blev plantet i starten af 90´erne. Den giver godt med figner a "Bornholmertypen"
Den seneste vinter gav ingen problemer (frostskader), men forrige vinter, hvor kulden varede ved i månedsvis og vi kom under -20 flere nætter i træk gav frostskader på de mest umodne skudspidser. - Og sent løvspring og mindtre høst...I år startede figenhøsten ca. 1 uge senere end normalt, - omkring d. 20. august, men nu kan vi som sædvanlig slet ikke følge med. Vi høster næsten frem til løvfald...
Jeg bor på Nordfalster

Jeg har lavet mange stiklinger og ved at de seneste 2 vintre har været hårde ved små figenplanter - det er vigtigt med et par milde vintre så planterne kan komme godt i gang. Så betyder tilbagefrysnin ger ikke så meget, men virker mest som en effektiv "sporebeskæring"

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikúlas Olsen, 12. september 2012 kl. 13.01

Kunne meget gerne tænke mig en stikling af RØSNÆSFIGEN.

Mvh Nikúlas

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikúlas Olsen, 12. september 2012 kl. 17.40

Brown turkey egner sig fint til drivhus.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 14. september 2012 kl. 8.32

Hej alle andre figeninteresserede.

Præcis hvordan laver I stiklinger af figner?

Jeg har forøvrigt to mindre figentræer (Smyrnafigenen fra Bornholm) - der er kommet enkelte modne figner i år, men det er også små 50cm høje træer.

Vh
Anders

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. september 2012 kl. 9.27

Man klipper nogle grene ( ca.30 cm.) af en figenbusk. Fjern alle de nederste blade, undtagen det øverste mindste blad. Sæt stiklingerne halvt ned i jorden og vand jævnligt. Bedste tidspunkt udendørs er tidlig forår. Pas på den hvide saft i grenene, det kan give udslæt.
Ved indendørs stiklinger, skriv oppe i hø.hjørne : Stiklinger af vin og figen.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene C., 14. oktober 2012 kl. 14.18

Hej.

Vi har masser af figentræer i vores gårdanlæg, og der er på nogle af dem mange "pænt store" figner på nu her midt i oktober. Men kan man tage dem ind de største af dem, og lade dem modne færdig indenfor, eller går de bare tabt?.
Mvh
Lene

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. oktober 2012 kl. 20.13

DMI varsler lidt lunere vejr de næste par dage, så jeg lader mine umodne figner blive på planten, og håber så ikke at myrerne og solsortene får øje på lækkerierne. De eftermodner ikke indendørs.

Nyt svar til emnet »Figner.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Figner.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider