Forum

Beskæring af æbler er dette rigtig gjort

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 5. oktober 2012 kl. 17.12

Hej.
Jeg har været igang med at beskære et gammel æbletræ røde annanasæbler.
Det var et gammel æbletræ, som har båret rigtig mange frugt men meget små og med mange pletter og fejl på.
Træet havde rigtig rigtig mange smågrene både på stammen og langs ud på grenene og også mange lange skud.
Nu passer jeg haven og syntes den skulle beskæres, nu ser den sådan ud (se billedet).
Er det gjort nogenlunde rigtig og tidspunktet nu er vel fint ikke.
Nogle der kender mere til det som mig må gerne give sin mening - på forhånd tak.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 5. oktober 2012 kl. 17.18

Så kommer billedet forhåbentlig, den var nok for stor i første omgang.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 5. oktober 2012 kl. 20.27

Her lidt forstørret grene, skal der udtyndes mere.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. oktober 2012 kl. 20.44

Det ser meget fornuftig ud det du har lavet . Du skal være klar over at der kan være delte meninger omkring dette emne . Så når du spørger til om det er rigtig er det ikke sikkert at du får svar.

Husk at du altid kan skære mere af, men du kan ikke sætte det på igen hvis du fortryder.....

Et andet råd vil være at læse politikken bøger om beskæringen. Her er mange gøre råd, at læse heri.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 6. oktober 2012 kl. 12.09

Tak for svar.
Jo jeg har set forskellige sider og ideer på nettet, men syntes lige jeg kunne tænke mig svar fra nogen der har jordnær erfaring.
Jeg er heller ikke hel klar over hvor mange af de små grene på stammen og grenene, der bærer æbler man skal skære væk, men nu har jeg prøvet så godt jeg kan så må erfaring jo vise sig.
Det næste jeg ikke rigtig kan finde ud af,- er at holde dyr, orme, og andre fejl væk, det skal jeg så have fundet ud af inden foråret.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. oktober 2012 kl. 13.17

Emnet er omfangsrigt og der er dem som mener at selve sorterne skal beskæres forskelligt ,hvilket bl.a hænger sammen med hvor de sætter blomsterknopperne på skudene. Filippa sætter dem forneden af grenene.
Derfor er der en god idé at læse noget om den inden man kaster sig ud i det .

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. oktober 2012 kl. 13.18

Forneden eller på spidsen er det nærmere .

Nyt svar til emnet »Beskæring af æbler er dette rigtig gjort«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Beskæring af æbler er dette rigtig gjort

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider