Forum

Er det for sent at lægge kartofler?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christina, 13. maj 2004 kl. 10.07

Jeg er på første sæson som haveejer og kører derfor mildt sagt ikke på rutinen! Jeg er først kommet til kartoflerne nu – og det var sørgeligt hvad de havde tilbage i det lokale havecenter. Men jeg har købt økologiske Sava læggekartofler – men der er stort set ingen spirer på. Jeg har lagt dem til forspirring i ét lag i en papkasse i drivhuset for 5 dage siden.

Mit spørgsmål er: skal jeg vente på at de spirer – kan jeg fremskynde processen – eller skal jeg bare se at få lagt dem i jorden – selvom der stort set ingen spirer er?

Tak for hjælpen – og hav et dejligt forår alle I andre flittige havemennesker!

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Hansen, 13. maj 2004 kl. 10.53

Læg du bare kartoflerne i jorden, de skal nok komme op helt af sig selv.

Det er normalt en god ide at forspire sine læggekartofler fra 1. uge i marts i et lyst, køligt rum uden risiko for frost. Derefter skal kartoflerne i jorden såsnart denne er klar og nogenlunde lun. Når kartoflerne er kommet op, skal man hyppe jord op over spirerne ved udsigt til nattefrost.

Nu har man givet kartoflerne en god, tidlig start, så de kan nå at få en pæn størrelse inden skimmelangrebet sætter ind og toppen skal fjernes.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 13. maj 2004 kl. 11.05

Hej Lars

Tusind tak for dit hurtige svar. Så kommer de i jorden i morgen og så vil den 14. maj 2004 altid stå for mig, som den dato hvor jeg lagde mine første kartofler (nå jaa... så er der vist også noget med et kongeligt bryllup!)

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 13. maj 2004 kl. 11.50

Hej Christina,
Sørg for at lægge dem ca. 15 cm. nede. Så skal der ikke hyppes helt så meget!

God fornøjelse – venlig hilsen Anne

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 13. maj 2004 kl. 12.25

Hej Anne

Åh... nej... mere grave arbejde!

Nej, spøg til side – tak for rådet – de kommer 15 cm ned.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 13. maj 2004 kl. 12.36

Hej Anne

Åh... nej... mere grave arbejde!

Nej, spøg til side – tak for rådet – de kommer 15 cm ned.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 14. maj 2004 kl. 6.47

Metoderne er mange i forbindelse med lægning af kartofler.

Når jeg lægger kartofler, begynder jeg med at hyppe jorden ved hjælp af et specielt redskab, som jeg kalder en omvendt sneplov.

Redskabet minder om en miniplov, der laver en fordybning i jorden, når man trækker det mod sig.

Det korrekte navn kender jeg ikke, men man kan nå samme resultat med en roehakker.

Kartoflerne lægges i bunden af fordybningerne, og efterfølgende dækkes de ved, at man delvist nedbryder voldene.

Metoden sikrer, at der efterfølgende er plads til de hypninger, der af nogle ses som det bedste værn mod grønne og dermed giftige/uspiselige kartofler.

I øvrigt har jeg p.t. både høstklare kartofler, dyrket i spande i drivhus, og kartofler med minimale spirer. De kommer i jorden i løbet af de følgende dage.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 14. maj 2004 kl. 9.03

Hej Ole Nielsen

Tak for dine gode råd. Endnu en ting jeg ikke lige havde tænkt på – at det er godt at have lidt "ekstra" jord til hypningen, så man undgår ligefrem at grave kanaler!

Venlig hilsen
Christina

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla, 15. maj 2004 kl. 16.40

Hej Christina,
– jeg lægger faktisk kartofler over et meget langt stykke tid, hvilket bevirker at vi får små, fine nye kartofler gennem hele sommerperioden – ligesom vi sår spinat og salat med mellemrum for hele tiden at få det nyt og friskt.så det er vist et spørgsmål om tid, energi og turde at eksperimentere lidt...god fornøjelse med din nye have.

Venlig hilsen
Ulla

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 17. maj 2004 kl. 9.13

Hej Ulla

Tak for dit svar. Ja – det er jo meningen at det skal være hyggeligt og det er rart at høre at man kan tage det lidt hen ad vejen – når tiden og energien er der! Jeg havde faktisk også hørt at det var for sent at så spinat og det ærgrede jeg mig over! Nu gør jeg det bare alligevel!

Venlig hilsen
Christina

Nyt svar til emnet »Er det for sent at lægge kartofler?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Er det for sent at lægge kartofler?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider