Forum

Dyrk selv hvede

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 6. november 2012 kl. 18.47

Hej allesammen. Nu er jeg kommet godt igang med min køkkenhave har alt muligt forskelligt i min køkken have og til næste år har jeg besluttet mig at den resterende del af min køkkenhave skal sås til med hvede.

Men jeg har ikke erfaringer med at dyrke det selv så jeg håber at der er nogen derude der kan hjælpe med at få et større indblik i hvordan jeg skal gribe det an. Er der en hjemmeside i kan henvise mig til der jeg ikke selv syntes jeg ku finde noget på google omkring det. Gerne nogen hjemmesider hvor man kan købe hvede til at så ud og gerne til nogen hjemmesider hvor man kan få noget mere viden omkring det om hvad der er godt til eget brug osv.

Mange tak på forhånd Hilsner Søren Jensen

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Vejsholt, 6. november 2012 kl. 21.39

Hej Søren.

Det lyder spændende. Hvor stort et stykke vil du dyrke? Har du dyr der evt. kan få glæde af halmen? De fleste foderstofbutikker sælger økologisk såsæd, ellers plejer de at være søde til at bestille hjem.
Kender du bogen om selvforsyning af John Seymour? Der står lidt om hvordan du kan lade dine dyr forarbejde jorden og lidt om dyrkning, høst og opbevaring. I det hele taget er det en super god bog, som hele tiden tænker økologi og selvforsyning som en cirkel der skal nå hele vejen rundt fra jord til bord.

Du kan evt. forsøge at holde fuglene til hele vinteren så de evt. yngler til foråret. de spiser enorme mængder skadedyr, og særligt i den periode hvor de skal fodre ungerne.

Held og lykke med dit projekt ;0)

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. november 2012 kl. 21.56

Hej Søren.

Det er for sent at så vinterhvede nu. Det skulle være sået inden 1 okt.

Du kan til foråret så vårhvede. Her en dyrkningsvejledning:

www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Afgroeder/Korn/Vaarhvede/Sider/Vaarhvede__dyrkningsvejledning.aspx

vh. Hans

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 6. november 2012 kl. 23.20

Hej Janni.

Stykket det bliver sået på er omkring de 500 kvadratmeter ved ikke om det er nok til at man kan blive forsynende med mel og korn til vores høns. Men det må tiden jo vise :)
Ja som jeg nævnte har vi høns lige nu har vi 5 høner og 1 hane men det er planen at vi skal op på 15 høns og 1 hane men det kommer til foråret nå der skal til at ruges æg ud :)
Kender ikke den bog du nævner men det er helt sikkert noget jeg vil kigge nærmere på. Vi fodre fuglene om vinteren og vi har osse massere af svaler der bygger reder.

Til Hans: Ja vidste godt at det er for sent at sætte vinterhvede nu men det bliver osse først til foråret at der kommer hvede i jorden. Takker mange gange for linket det vil jeg kigge nærmere på. Men vårhvede er det noget der kommer et stort udbytte på?
Ku jo godt tænke mig at så ølandshvede der Bonderøven (Frank ladegaard) taler utroligt godt for det i hans programmer men det ved jeg ikke hvor nemt det er at få fat i?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. november 2012 kl. 23.37

Hej Søren.

Alt andet lige, giver vårhvede et lavere udbytte end vinterhvede.
Den har så en bedre bagekvalitet.
Hvis den bliver passet optimalt høstes der 60 - 80 hkg/ha = 600 - 800 gr/m2
Hvis der dyrkes økologisk, skal der regnes med et betydeligt lavere udbytte. Hvor meget økologerne høster, har jeg ikke lige i hovedet.

vh Hans

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 7. november 2012 kl. 15.11

Hej Hans mange tak for svaret.

Men den udregning du skriver skal jeg forstå det som at der kommer 600-800 gram pr m2? Hvis det vel og mærke ikke er økologisk?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 7. november 2012 kl. 16.57

Hej Søren.

Normale udbytter i konventionelt dyrket vinterhvede er 7000 - 9000 kg/10000m2. uden at gå til yderligheder. Vårhvede giver lidt mindre.

Økologisk dyrkning står og falder med gødningsmængde og svampetryk.
Især svampetrykket kan nogle år betyde stærkt nedsatte udbytter, og meget dårlig kvalitet.

Nå, så kom jeg måske for meget udenfor havehækken :-)

Vh. Hans

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Vejsholt, 7. november 2012 kl. 17.58

Hej igen Søren.

Jeg kan se du allerede har fået et rigtigt fint svar fra Hans angående mængde og ting der kan spille ind på høsten.
Dog tror jeg du vil få en rigtig fin A-ha-oplevelse angående måden du kan bruge dyr og deres gødning og måden sædeskiftet beskrives på i John Seymour. Bogen er skrevet i et rigtig fint sprog så man ikke behøver at være jordbrugsuddannet økolog for at kunne komme godt igang.
Jeg kan læse min bog igen og igen og altid ender det med nye projekter og metoder.
Evt. kan du jo starte med at smutte på biblioteket og se om det er noget for dig. Julen nærmer sig jo og så kunne det jo være det lige var sådan en bog der skulle skrives på ønskelisten til julemanden.
Mange gårdbutikker øser også gerne af deres viden om dyrkning i det hele taget. Måske du kunne besøge en gårdbutik der selv laver mel og få lidt fif?
Hvad angår hvede til høns, vil jeg ikke anbefale dig hvede for det bliver de let for fede af. Fede høns ligger nemlig ikke æg.
De de er ægligningsklare har brug for ægligningspiller. Der er 2 typer et fuldfodersprodukt hvor de ikke behøver andet og et produkt hvor de stadig skal have lidt korn ved siden af som tilskud. Vi bruger halv havre og halv byg. Og så går de frit rundt på matriklen hele dagen og finder alt muligt grønt og krible- krable. Og så er der dagen madrester som bliver delt mellem dyrene.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. november 2012 kl. 21.01

Vi fodrer udelukkende med hvede ud over det grønne, som hønsene selv kan finde, og har ikke problemer med fede høns, der ikke lægger æg :)

Bare en sidebemærkning - ikke for at afspore tråden...

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 11. november 2012 kl. 10.10

Hej allesammen. Takker jer alle for jeres finde besvarelser.

Jeg er kommet i kontakt med en landmand der dyrker de gamle kornsorter økologisk han har indvilliget at gi mig noget af hans ølandshvede og et kursus i at så hvede så det er bare super :)

Mange hilsner Søren

Nyt svar til emnet »Dyrk selv hvede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Dyrk selv hvede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider