Forum

Plast græs afkanter vs. kvikgræs

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 3. januar 2013 kl. 8.20

Hej alle, og godt nytår
Jeg er ved at udlægge et stykke jord til køkkenhaven, men der er kvikgræs (jeg opgiver IKKE kampen!). En lærer fortalte mig for nyligt at dets rødder ikke går længere ned end ca 30 cm (nogen indvendinger til dette?). Så jeg vil gerne afskærme med noget, ex de der bølgede afkantere. Men jeg kan ikke finde nogen der kan gå ned i den dybde.

Så spørgsmålet til jer kloge hoveder : er der et alternativ? Eller er der nogen ved om man kan finde de afkantere i en længere dybde?

På forhånd tak :)
Mvh Mette

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. januar 2013 kl. 9.18

- så kan du købe nogle trapezplader og skære dem så de passer -

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. januar 2013 kl. 11.36

Hej Mette.

Hvis kvik lades urørt, går dens udløbere ikke ret dybt i jorden. Vel max 10cm. Hvis man pløjer kvikrødder ned i 20 cm´s dybde, kan de ikke skyde igen.

En anden egenskab ved kvik er, at den ikke tåler at blive slået/afgræsset med korte mellemrum. Den skal have 3 blade før den sætter udløbere. Derfor forekommer kvik sjældent i græsplæner som bliver slået regelmæssigt.

At der så er andre græsarter som også har udløbere ( engrapgræs, rødsvingel) som er meget brugt til plæner, er en anden historie.

mvh. Hans

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. januar 2013 kl. 16.14

Hej Mette

Brug dine ressourcer på at reolgrave bedet, fjerne store sten i dybden og gennemfør evt. jordforbedring (tilførsel af grus/ kompost) efter behov , energi og pengepung.

Under arbejdet og i den første vækstsæson fjerner du kvikrødder, som skyder. Så er det bare om at rette kanter af frem over, så græsserne ikke invaderer bedet igen.

Hvis du i årene frem over følger princippet om, at jorden altid er dækket af planter eller "brunt jorddække" behøver du aldrig mere at grave bedet, men kan klare dig med en håndkultivator. Velfodrede regnorme er fantastiske til at lufte jorden :)

Kvikgræs er slet ikke et problem i en aktiv køkkenhave, men en pest i staudebedet, aspargesbedet og lign.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 3. januar 2013 kl. 18.40

Tak, det vil jeg kigge nærmere på det hele..

Nyt svar til emnet »Plast græs afkanter vs. kvikgræs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Plast græs afkanter vs. kvikgræs

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider