Forum

Kan hasselnødder »opfriskes«

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. januar 2013 kl. 18.12

Hej - Jeg har nogle kilo hasselnødder, som er fine, men jeg synes at de er blevet for tørre. Nu har jeg "rehydreret" dem - sådan forsøgsvis med og uden skal.
Jeg overhælder dem med afkølet kogt vand og lader dem trække i køleskabet 1-2 døgn. Det er fint med de nødder vi spiser omgående, men kunne jeg knække alle nødder, "rehydrere" dem og derpå fryse dem?
Det ville være rart at have operationen overstået på een gang eller over et par dage.
Mange nytårshilsner
Inge

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. januar 2013 kl. 18.13

Desværre kom billedet ikke med i første omgang. Håber at det lykkes nu.
Inge

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. januar 2013 kl. 18.17

Hej - det virker åbenbart ikke med at sende billeder
Inge

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 13. januar 2013 kl. 16.59

Kære Inge. Passe nu paa, at der ej maatte gaa raad i benævnte nødder ved den megen vandpjaskeri.

Mvh Eivin (^_^)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. januar 2013 kl. 17.06

Hej Eivin Knudsen
Tak for svaret - Håber kun at det var for sjov. Da der ikke kom noget svar da jeg havde brug for det, har jeg prøvet mig frem:
Og det er ganske fint. Nødder med skal skal ligge i blød i 2 døgn. Nødder uden skal kan nøjes med 8 timer i køleskab - og det skal selvfølgelig være kogt, koldt vand.
Nødderne kan herefter fryses, men jeg vil anbefale at man knækker og genopfrisker små portioner. Hæld vandet fra og opbevar i køleskab. Jeg har ikke styr på hvor længe, for de blev spist og anvendt i mad ret hurtigt.
Mange hilsner
Inge

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 13. januar 2013 kl. 19.19

Kære Inge.
Mit svar var alle tider ment i livets alvor. Indtagelse af forraadnet føde kan ingenlunde anbefales i forbindelse med menneskets føde.

Mvh Eivin (^_^)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten B., 10. marts 2013 kl. 14.15

Hej Inge. Er gået lidt bagud i indslagene, og ser først nu dit spørgsmål om nødder.
Det er rigtig godt, som du har gjort, at lægge knækkede nødder - mandler kan også anbefales - i vand i køleskabet natten over. De bliver helt friske og lækre.
Måske du kan bruge tippet til næste vinter, som man gjorde i gamle dage, specielt med valnødder, at lægge dem i groft salt på et køligt og luftigt sted. Saltet er med til at holde på den naturlige fugtighed, så sprødhed og sødme bevares.

Hilsner
Kirsten B

Nyt svar til emnet »Kan hasselnødder »opfriskes««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan hasselnødder »opfriskes«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider