Forum

Organisk gødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 15. januar 2013 kl. 15.37

Hey derude. Jeg er igang med min egen køkkenhave på 2. År. Sidste år brugte jeg nogle hønsegødningspiller, de var ikke spor drøje i drift(men det er det organiske vel ikke) min kompost beholder er ikke omsat i en grad så det vil være klar til det tidlige forår. Jeg har også været i forhør ved bekendte med heste, men der er jo nærmest kun halm,og ser ikke inponerende ud :) jeg ville høre om jeres erfaringer med organisk gødning, hva bruger i? Hvad er bedst? Hvad er billigst?. iøvrigt kompost fra genbrugspladsen er vel heller ikke noget værd, jeg hentede lidt sidste år men det var komplet omsat.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. januar 2013 kl. 18.51

Hej Mathias
Prøv og søge på gødning, jeg ved at vi har haft en tråd tidligere, der handlede om samme emne.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. januar 2013 kl. 19.50

@Mathias
Det er et meget stort spørgsmål, men husk, at det bedste og billigste gødning er den, som din jord mangler.

Dyrker du jorden "organisk" vil der sjældent være mangel-problemer med K og P, da da kompost og møg fra hest og ko indeholder rigeligt.

Kvælstof (N) er ofte problemet eller rettere ofte det som mangler. Her er hønsemøg og duemøg noget af det bedste/ stærkeste at supplere komposten med.

Men igen: Hvad mangler din jord? Få lavet en jordbundsanalyse, så du ikke fægter i blinde :-)

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. januar 2013 kl. 21.31

Hej Mathias

Det viser sig at der var over 1000 tråde der handlede om gødning, så jeg kan godt forstå at du har lidt svært ved at finde rundt hér. Prøv og læs om de gødninger som du har mulighed for at få fat i og se om du kan få de mængder hjem du skal bruge . Hønsemøg, due og kaninmøg er alle kraftige gødninger som du ikke skal bruge så meget af . Det er lidt være med hestegødningen, da den som regel indeholder halm.

Mange herinde bruger hønsemøg, jeg bruger duemøg, da jeg kender en duemand, som drukner i det og ellers bruger jeg hestemøg fra en rideskole . Samt kompost. Hvad der også er godt er kaffegrums , det indeholder lige så meget kvælstof som hønsemøg . Men hønsemøg indeholder stadig flere forskellige gødningstoffer .

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 15. januar 2013 kl. 22.31

Okay :) mange tak for svarene. Jeg må se mig om efter hønse/duehøg måske :) eller drikke en masse masse kaffe :) men er høns/duehøg ikke rigtig krads?? Det må skulle kultiveres ned, en del tid inden der blir sået/ udplantes for det ikke bliver svidt af tænker jeg?! mvh Mathias

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. januar 2013 kl. 23.59

Jeg bringer det ud i marts/april måned det er tids nok.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. januar 2013 kl. 9.41

Hej Mathias Hansen

Det med at ta en kop kaffe og tænke lidt over tingene er en rigtig god idé !
Mens du nyder kaffen ku' du måske bruge lidt tid på at finde ud af, at der er en masse muligheder for at skaffe den mængde kvælstof, dine urter har brug for :-)

Søren Dunn henviser til at søge efter en tidligere debattråd om gødning - og i Havenyt's arkiv ligger en bunke gode artikler om emnet. Arkivet er let at finde rundt i - bare klik på emnet Dyrkningsmetoder på bjælken herover - så folder der sig en liste ud til venstre på siden - vælg emnerne "gødning" og "grøngødning".

Jeg ønsker dig god læselyst !

Med venlig hilsen fra
Lone

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 16. januar 2013 kl. 10.30

Okay tak Søren :) ja Lone det er jeg gået igang med. Der er jo rigeligt at tage fat på. Bruger i alle grøntgødning ?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. januar 2013 kl. 11.38

Det er meget lidt jeg bruger, så dækker jeg heller jorden med halm og hestemøg . Jeg kan godt finde på at have en række med hjulkrone stående
Til gavn for bierne bl.a.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. januar 2013 kl. 15.27

Hej Mathias Hansen

Jeg bruger rigtig meget grøngødning og har helst ikke dyrkningsjord liggende uden dette dække - hvad enten det nu er igang med at gro eller igang med at visne ned.
Jeg bruger forskellige grøngødninger til forskellige formål:

Som hurtigtdækkende mellemafgrøde (sennep - dog ikke god sammen med korsblomstrede afgrøder).
Til undersåning (jordkløver eller sneglebælg).
Som efterafgrøde (honningurt & blodkløver - klippes ned til 15 cm et par gange og står vissen vinteren over)
Den "sikre" til egentlig jordforbedring (havre & honningurt eller olieræddike - til umedgørlige / vandlidende jordstykker / bede - etableres sommer og fjernes først i april).

Derudover jorddækker jeg med tang ved asparges og i kålbedet.

Jeg har ikke helt let ved at skaffe dyregødning, men kan alligevel med disse enkle midler, bladkompost & havekompost holde et pænt højt udbytte i urtehaven år efter år.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Organisk gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Organisk gødning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider