Skrevet af: Uffe Steenberg, 12. februar 2013 kl. 16.47
Glemte alle mine frø i kolonihavehuset, hvor de har ligget hele vinteren. Dvs. de har fået frost, men har ligget mørkt og tørt.. skal jeg kassere dem, eller tror I nogen har overlevet? Har ikke lige styr på hvilke frø der kan tåle hvad.. det drejer sig om følgende frø:
Kål
Blomsterkarse (tallerkensmækker)
Basilikum
Zinnia (frøkenhat)
Pragtsnerle
Susanne med det sorte øje
Sibirisk valmue
Bladbede
Peberfrugt
Solsikke
Vandmelon
Butternut squash
Tomater
Rødbede
Spinat
Agurk
Salat
Pastinak
Rucola
Stokrose
Græskar
Fingerbøl
Purløg
Passionsblomst
Dild
Persillerod
Klokkeranke
Gulerod
Chili
Rosenkål
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. februar 2013 kl. 17.45
Godt spørgsmål :)
Måske skulle du simpelthen tage et par stykker af hver slags og lave en spireprøve på fugtigt vat eller køkkenrulle? De fleste er formentlig ok, hvis de har ligget tørt, som du skriver...
Skrevet af: Søren Jensen, 12. februar 2013 kl. 17.51
Hej Uffe
Jeg tror ikke, du skal være nervøs. Hvis frøene har været tørre nok, har de sagtens kunnet tåle denne vinters frostgrader i et kolonihavehus. Fugt og varme er langt værre.
Du kan jo evt. lave nogle spireprøver på gennemvædet køkkenrulle eller vatrondeller på en tallerken i en plastikpose.
Tag et passende antal frø fra i forhold til den spireprocent, der står på poserne, så du ikke spilder for mange frø på forsøget, men omvendt heller ikke risikererer at have prøvet de to frø, der alligevel ikke ville have spiret...
Skrevet af: Uffe Steenberg, 12. februar 2013 kl. 19.19
Mange tak :-) Prøver den spiretest, jeg fandt herinde: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/480.html
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. februar 2013 kl. 20.23
Perfekt - lige den, jeg tænkte på, kunne bare ikke lige huske, hvor den kom fra...
Skrevet af: Peter A., 12. februar 2013 kl. 22.15
Glem alt om spiretest osv dine frø fejler ikke noget , det er faktisk rigtigt godt at frøerne opbevares koldt (frost) , det bevarer spireevnen i meget lang tid , modsat frø der opbevares i stuetemperatur, som giver frø som hurtigere taber spireevnen..............
P.A.
Skrevet af: Tom Andersen, 12. februar 2013 kl. 22.25
Hej Uffe
Alle har ret, men ved at lave spiretesten opdager du, hvis nogle af frøene har lav spireprocent.
Dét kan du så tage højde for, når du sår og dermed undgå tomme pladser i rækken, potterne, kasserne eller, hvad du nu bruger.
Summa sumarum: Du har opbevaret frøene rigtigt og en spiretest er en god idé :)
Skrevet af: Mathias Hansen, 13. februar 2013 kl. 17.06
Jeg har også læst nogle steder at det er fint at opbevare frø i fryseren :)
Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. februar 2013 kl. 22.16
Inden man laver en spireprøve, bør man komme frøene i fryseren et par dage, så eventuel spirehvile er ophævet.
Mange frø af danske planter vil ikke spire om efteråret. De skal have en kuldepåvirkning hen over vinteren. Der kan man så skyde genvej med fryseren.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Dur mine frø, der har fået frost?