Skrevet af: S. Busch, 12. marts 2013 kl. 15.48
Jeg har problemer med at finde æbletræer podet på M26. Jeg skal bruge to træer - et Aroma og et Discovery som jeg vil forme til espalier. Jeg har læst mig frem til at M26 er den optimale grundstamme til espalierede æbletræer og derfor er jeg ret opsat på at det skal være den. Jeg har spurgt i tre planteskoler om de kunne skaffe det - desværre uden held.
Hvor kan jeg mon få fat i æbletræer podet på M26?
Skrevet af: Søren Jensen, 12. marts 2013 kl. 17.01
Jeg skal ikke kunne sige, hvorfor M26 er blevet så svær at få fat på, men måske har det noget med sundhed at gøre.
M9 er ligeledes godt til espalier med en lidt svagere vækst end m26.
Den kan anskaffes bl.a. her www.lundhede.com/aeble-discovery-m9-dvaergaebletrae-1-aars-trae-barr/
1. års træer er i øvrigt det ideelle, da de er lettere at forme. Men vær forberedt på, at det ikke er meget andet end en lille pind.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. marts 2013 kl. 19.46
Vi poder lidt på M 26 til espalier. De fleste sælges som et-års, så kunden selv kan klippe i den højde, som passer bedst. Laver også lidt på M 9, fortrinsvis paradisæbler til krukker.
mvh Villy
Skrevet af: Søren S Duun, 12. marts 2013 kl. 20.43
Jeg mener at have set disse efterlyste træer podet på m26 blive forhandlet på Alderhviles planteskole og jeg mener at deres æbletræer er podet på m26 .MEN ER IKKE 100% SIKKER . Det undre mig derfor at de ikke er til at skaffe . Kan det have noget at gøre med at m26 ikke trives det jyske muld , at den er sværd at skaffe .
Jeg ved at Boi jensen poder på en m7 som skulle være en forbedre udgave af m26. og han vil også kunne lave dem
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. marts 2013 kl. 21.16
Til Søren
Til orientering er M 26 svagere end M 7. M 7 svarer i vækstkraft til MM 106, som er den mest brugte grundstamme til æbler til havebrug. Desværre er der lidt problemer med MM 106 og sandjord, hvorfor jeg anbefaler M 7 til træer med lidt svagere vækst end vildstammetræer. MM 106 og M 7 giver ca. 70 % størrelse af vildstammetræer og M 26 ca. 50 % størrelse og M 9 ca. 40 %.
mvh Villy
Skrevet af: Søren S Duun, 12. marts 2013 kl. 21.54
Ok, jeg fik blandet dem sammen, så er det m106 som Alderhviles planteskole forhandler og ikke m26 . Men sikkert er det at Boi poder på m7.
Skrevet af: S. Busch, 13. marts 2013 kl. 10.30
Mange tak for jeres gode svar.
Villy - jeg prøver at kontakte dig for at høre nærmere og hvis det ikke er løsningen, så lyder det som om jeg skal prøve at gå efter M9 i stedet, så væksten ikke bliver for voldsom til espalier.
Skrevet af: Boi Jensen, 14. marts 2013 kl. 16.25
Hej S. Busch
Når du søger træer på M26 vil du ofte løbe panden mod "muren" da den grundstamme stort set ikke bruges mere. Den har elendig rodudvikling hvilket betyder at træet ikke kan stå fast selv, så den vil kræve opbinding resten af dens liv. M9 har ofte bedre rodudvikling, men er ekstremt svagtvoksende og derfor har de i frugtplantagerne altid drypslanger med forsyning til hvert træ, så de både kan klare lidt tørvejr, men også får nok gødning med vandet. Og begge grundstammer kræver et stort lerindhold i jorden for at lykkes.
Når du vælger 2 så forskellige sorter vækstmæssigt, skulle du måske vælge forskellige grundstammer til dem, for hvor Aroma er ualmindeligt kraftigt voksende, er Discovery helt ovre i den modsatte side af vækstskalaen, godt nok kan der findes få sorter, der vokser langsommere, men når først den begynder at bære frugt, er der ikke meget vækstkraft tilbage, hvis du planter den på en grundstamme, med benævnelsen M og et nummer.
Grundstammer har voldsom betydning for træernes sundhed, deres levetid og hvornår de kan bære frugt, men som mange ikke ved, har de også betydning for hvor store frugterne bliver, hvor godt træerne står fast, så det er vigtigt at skaffe informationerne om hvilken jordbund træerne skal stå på, om der vil blive vandet i tørre perioder og hvor længe du gerne vil beholde træerne.
En ting mere er at træerne når de begynder at sætte frugt, bør gro så meget at de sætter 20 cm lange grene hvert år. Så har de tilpas vækst, at de kan forsyne træet med vitalitet og kan få tilpas med sollys så de kan forsyne frugterne sammen med det, træet tager fra jorden.
www.de-gamle-sorter.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvor finder jeg æbletræer podet på M26?