Forum

Kalk i leret jord

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 14. marts 2013 kl. 10.44

Hej.
Min nye køkkenhave er meget leret. Jeg har læst, at jorden kan forbedres ved at strø kalk ud på den. Er et OK at strø kalk ud nu?

MvH
Jens Agerholm

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2013 kl. 19.47

Hvordan ligger din jord nu - dækket med organisk materiale eller udækket og efterårsgravet eller?

Prøv iøvrigt at søge her på siden med "Jens Agerholm" :)

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas E. Gundersen, 14. marts 2013 kl. 19.49

Hej Jens

Ja det er korrekt at det hjælper til at gøre jorden mere porøs både som en forbedring af krumme strukturen og også som hjælp til regnormene da dens fordøjelse er afhængig af at der er den rette mængde kalk i jorden.

Tidspunktet er bare jo før jo hellere, så bare ud og drys noget mere hvidt på jorden. :D

Mvh.
Thomas E. Gundersen

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 14. marts 2013 kl. 21.07

Jeg strøede et lag kompostjord fra genbrugsstationen ud over arealet i efteråret.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2013 kl. 21.24

@Jens
Så vil du måske allerede opleve en bedring, da regnormene har været aktive i hvileperioden. Bliv ved med at holde jorden dækket med organisk materiale/ kompost mellem rækkerne/ planterne i den kommende sommer.

At strø kalk på din lerjord giver måske bedre struktur, men at gøre det i blinde, d.v.s. uden at du kender jordens pH (som ofte er i den høje ende på lerjord), vil medføre risiko for en for høj pH-værdi, resulterende i mangelsymptomer fra mangel på mikronæringsstoffer, som f.eks. jern og mangan.

Kommune kompost er desuden ofte i den høje ende m.h.t. pH

Lerjord er ofte meget frugtbar og holder godt på vandet. Ulempen ved lerjord er primært, at den bliver sten hård ved udtørring. Hold den dækket konstant, med planter eller plantemateriale og i løbet af et par år eller tre vil du ikke bytte jordtype :)

Om vinteren må der gerne ligge 10 cm brunt jorddække eller grøngødningsplanter, som blot visner ned med vinteren.

Med andre ord: Et råd om at kalke i blinde er et dårligt råd!

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 14. marts 2013 kl. 22.11

Mange tak for rådene. mvh Jens

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 15. marts 2013 kl. 8.35

jeg hopper lige ind i denne tråd da jeg har et ligende spørgsmål, mit går bare mere på lerjord under min græsplæne. Jeg har kun nogle få cm jord ovenpå lerlaget, det gør at plænen og sommeren er MEGET hård og nogen gange revner hvis det er tørt længe. Græsset står fint, men er der noget at gøre? jeg overvejer om jeg skulle smide et par cm kompost/sand blanding udover hele plænen hvert år og så håbe den er bedre om nogle år? i mine bede kan/har jeg gravet nogle spadestik ned og udskiftet ler med jord men det er jo noget mere besværligt i græsplanen

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 15. marts 2013 kl. 17.06

Hej Frederik det bedste du kan gøre er at lægge et lag på 2 - 3 cm o/2 vasket sand/grus ud på din græsplæne, som du derefter river ned i plænen, dette kan du gøre et par gange årligt de næste 2 - 3 år, efterfølgende 1 x årligt et par år, og du vil have den fineste græsplæne, det ordner ormene. Hvis du fylder muldjord på, kræver det til gengæld meget mere, da leret vil "æde" mulden. Til 1 del ler skal der bruges 2 - 3 dele muld, for at mulden vil "overleve". Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Kalk i leret jord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kalk i leret jord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider