Forum

Såning af slangeagurk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. marts 2013 kl. 12.54

Hej

Jeg vil i år prøve at lave mine egne slangeagurker fra frø. Formålet er primært at blive selvforsynende med frø - præcis som jeg har gjort i mange år med tomaterne.

Til formålet har jeg indkøbt frø af sorten "Arola".

Jeg skal dyrke i koldhus.

Har du nogen erfaringer med indendørs såtidspunkt for senere udplantning i koldhuset - i den tidlige ende?

Har du erfaring med hvor mange hanblomster man som minimum skal lade sidde for at få bare lidt frø?

Eller siger din erfaring, at manuel bestøvning med pensel er nødvendig for at undgå bitre agurker?

Så vil jeg meget gerne høre om det :-D

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. marts 2013 kl. 16.38

Jeg sår omkring 1.4. til udplantning 5-6 uger senere.

Har ikke selv prøvet at avle agurkefrø, men jeg kan forestille mig, at du vil have mest styr på det med manuel bestøvning. Så kan du pille hanblomsterne af og få gode spiseagurker også :)

Jeg er dog lidt tidligt på den i år:

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. marts 2013 kl. 19.03

Ja det er da vist nogle måneder siden, at du har sået den agurkeplante - sådan er det jo nok, hvis man har billig strøm :-)

Vi har lige købt vores første danske agurker - og de smager efter måneders pause!!

Nå, tilbage til mit spørgsmål...

Jeg takker for dit svar, jeg satser også på sidst i marts/ først i april, men....... er der slet ikke nogen på havenyt, som dyrker frøægte agurker og egen frøavl?

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2013 kl. 21.30

Er der slet ingen her på havenyt, som har erfaring med dyrkning af frøægte agurker?

Al erfaring har interesse.....

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. marts 2013 kl. 21.51

Får man ikke møgbitre agurker. Jeg mener at have fået fortalt at drivhusagurker ikke må hære bestøvet hvis man vil være sikre på bitrefrie agurker.
Ok så ved jeg godt at den første generation skal være bestøvet for at få hunplanter . Men at risikoen for at få bitre agurker er til stede er stor.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2013 kl. 22.43

@Søren

Kan du ikke uddybe det med første generation og hunplanter...?

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. marts 2013 kl. 23.51

Ok, for at sikre sig planter som bliver til hunner er man nød til at lave en almindelig bestøvningen (generation 1) når så man udtager frøene fra disse frugter så skal de ,(generation 2) frøene, helst falde ud som hunner da evt planter med virile hanblomster dels vil give bestøvet frugter, der del bliver bitre men også grove og frugter, der er fulde af kerner . Dette skulle være et særlig kendetegn for slangeagurker til drivhuse .

Jeg er ikke klar over om man varmebehandler frøene for at få hunner ud af det eller hvor hemmeligheden ligger men jeg har aldrig opdaget at mine drivhus agurker har bestøvet hinanden . Det skulle de heller ikke kunne. Modsat de kinesiske slangeagurker som også kan dyrkes på friland . Her er jeg tit støt på bitter og bestøvede agurker .

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. marts 2013 kl. 6.22

Det lader til, at jeg har fået en udfordring :-D

Nå, vi må se om de bliver spiselige - Bingenheimer roser smagen til skyerne - men det kan være, at der skal fagfolk til, før det bliver resultatet!

Spændende.....

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. marts 2013 kl. 7.09

Jeg havde både en rent hunlig F1 og en "gammeldags" på et tidspunkt og fik ikke pillet hanblomsterne hurtigt nok af. Det resulterede i, at min F1 blev bestøvet af den anden - de blev ikke bitre, men svulmede op og bestod nærmest kun af kerner...

Så du skal i hvert fald være flittig med at fjerne hanblomster, for du behøver vel ikke mere end et par bestøvede frugter for at kunne tage frø nok?

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. marts 2013 kl. 12.02

Det kan være at man har avlet sig væk fra dem, for det er over 30 år siden jeg har fået dette fortalt og det er sket noget noget undervejs. Hvis i prøver at blive selvforsynet i agurkefrø så prøv med en ny bitterfri sort.
i de sorter som jeg sætter i drivhuset er der hanblomster på men de må være golde for de bestøver aldrig hunblomsterne . Dette gælder den almindelige agurk og skoleagurken .

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. marts 2013 kl. 18.07

Tak til Søren og Anja.

Slevfølgelig kan det lade sig gøre, men det kan da godt være at der går et par år før jeg får styr på det.

Jeg er nu gået på jagt i litteraturen - der må være skrevet noget til erhvervs-gartnere om dyrkning af agurker tilbage i tiden.

Jeg husker tydeligt nogle fantastiske agurker, som jeg smagte som ca. 10-årig knægt for 40 år siden og dså længe har det vel ikke været sterile F1 hybrider?

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 21. marts 2013 kl. 17.13

Hej Tom før i tiden var der næsten altid frø i agurkerne, men det blev anderledes da F.1 sorterne kom frem, fordi de er hansterile. Så vidt jeg har hørt, er der kun meget få af de gamle sorter, man kan bruge til bestøvning, du kan sikkert finde en mængde literatur om agurkdyrkning, men ikke om krydsninger, da det ofte er lukket land for udenforstående. Når en agurk er bitter har det ikke noget med sorten at gøre, men med vandingen, bliver en agurkplante tør så bladene bliver bløde, giver det måske bitre agurker, der dog kan reddes ved at "skære halsen over" 3 - 4 cm. fra stilkenden, gnide de to ender mod hinanden indtil det skummer, skær 1 - 2 cm af det gode stykke, og resten kan bruges uden bitterhed. Hilsen Henry G.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. marts 2013 kl. 19.01

Jeg mener at have hørt at frøfirmaet Olsens enke tjente mange penge på disse agurkerfrø og var førende indenfor sit felt.
Dette ligger dog mange år tilbage .

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. marts 2013 kl. 19.19

Hej Henry og Søren

Det er denne jeg vil prøve - så vidt jeg kan se har den både han- og hunblomster og derfor antager jeg, at jeg kan høste egne frø:

www.bingenheimersaatgut.de/de/Gemuese/Fruchtgemuese/Salat-Schaelgurken/Arola

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 21. marts 2013 kl. 21.40

Hej Tom du vil en rigtig god velsmagende agurk, jeg har noget familie i Bonn området i Tyskland, hvor disse agurker dyrkes på friland. Hilsen Henry G.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. marts 2013 kl. 21.55

Lyder skønt Henry ;-D

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. marts 2013 kl. 22.32

Du kan godt høste frø af slangeagurken, af dem man også kalder kinesiske slangeagurk . Det er bare ikke så lækker som den du vil forsøge med , tilgengæld koster den heller ikke noget i indkøb og sidst jeg dyrkede den på friland blev den bitter. Det er en lidt grov og grim agurk .
Som sammenlignes med en salat agurk men den er med kærner og skrællen har hårde knopper . Det er kun på varme steder og varme somre at de kan dyrkes på friland .

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 22. marts 2013 kl. 0.05

Hej Søren den kinesiske agurk jeg kender er en frilandsagurk, der mere er i retning af en krydsning mellem en asie og en drue agurk, derfor kan de være mere bitre end slangeagurker, der vokser mere beskyttet. Der findes mange slags agurker, hvor man kan høste frø, men ikke fra de forædlede sorter. Henry G.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. marts 2013 kl. 11.55

Hej Henry.

Det har du ret i, jeg vil hellere ikke anbefale Tom ,at gå i gang med disse agurker .

Hilsen Søren .

Nyt svar til emnet »Såning af slangeagurk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Såning af slangeagurk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider