Forum

Stangbønner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Riborg Dæhnert, 20. marts 2013 kl. 17.08

* Har I nogle stangbønnesorter, I kan anbefale til det barske danske klima?

* Er der evt. nogen, der har for mange frø af robuste stangbønner?

Sidste år havde jeg held med økologiske bønnefrø her på heden tæt ved havet - men ikke de ordinære!

Jeg har ikke kunnet finde økologiske frø i supermarkederne i år. Derfor dette nødråb!

Ellers må jeg vel finde dem på nettet? Camilla Plum har i hvert fald. Men hvilke sorter skal jeg vælge?

Mvh Riborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 20. marts 2013 kl. 21.23

Jeg dyrker altid Blauhilde, det går fint. Sidste år dyrkede jeg også Borlotto bønner som stangbønner, de er også nemme. Jeg forspirer i drivhuset og planter ud når det er lunt. Tidligere har jeg sået bønner direkte i jorden i ca 20 cm furer, som jeg dækkede med plast i starten til bønnerne var godt i gang. Det er også en sikker metode.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Riborg Dæhnert, 20. marts 2013 kl. 22.41

Tusind tak, Bente! Jeg vil se, om jeg kan få fat i de pågældende sorter!
Vi har desværre ikke drivhus - så jeg bliver nødt til at bruge "frilandsmetoden".
Det med at afdække med plastik har jeg aldrig prøvet. Har lidt svært ved at se, at det forenes med "pindeafmærkning" til bønnestagerne, når jeg sår?
Mange hilsner fra Riborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 21. marts 2013 kl. 8.38

Metoden med at så bønner i en grøft har jeg læst om en gang i et Haven. Jeg mener det var Helge Petersen der beskrev metoden. I starten brugte jeg bare løs plastik, men senere fik jeg fat i nogle stykker klare bølgeplast plader, sådan nogle til tag. Dem lagde jeg over, så blev der nærmest et drivhus nede i furen. Pinde og stokke satte jeg først op når jeg fjernede plastikken og bønnerne var godt i gang.
Mvh
Bente

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Winton, 23. marts 2013 kl. 7.52

Hej, jeg købte øko stangbønner i SuperBrugsen for en uge siden ca., og har set samme "frøstand" med bl.a. et pænt udvalg af økofrø i en anden SuperBrugsen også - og begge disse var på Vesterbro så jeg vil tillade mig at gå ud fra at kæden fører dem generelt, og måske i endnu større antal i områder med masser af haver/jord. De hedder "markant" - Phaseleolus Vulgaris og giver angiveligt et stort udbytte på lille plads.
Jeg husker at have læst etellerandet sted, at man ikke skal lægge dem i blød før spiring, trods dette jo altid anbefales - nogen der har erfaring med begge dele, og fordele/ulemper..?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stella Randal, 12. april 2013 kl. 19.04

Hej Pernille :)

Hvis du bløder bønnerne op i vand og efterfølgnde lægger dem i en jord der er en anelse for kold, risikerer du at frøene rådner.

Mere er der ikke i det,

Vh Stella

Nyt svar til emnet »Stangbønner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Stangbønner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider