Forum

Sungold tomatfrø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 23. marts 2013 kl. 18.24

Jeg købte disse sungold-frø hos planteskoleringen (posen indeholdt 10 stk.) desværre viste det sig at spiringsprocenten var 0!!!
Er der nogle af havenyts brugere der har erfaring med disse frø ?

med venlig hilsen Niels Thorup Nielsen.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 23. marts 2013 kl. 18.30

m ,m

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 23. marts 2013 kl. 18.32

sungold

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 23. marts 2013 kl. 18.55

Jeg synes du skal klage over kvaliteten af frøene. Jeg har udmærkede erfaringer med Sungold frø men har aldrig købt dem hos planteskoleringen.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. marts 2013 kl. 19.06

Hej Niels

Har du overvejet at forlade F1-frø, som f.eks. Sungold?
Finder du en frøægte sort, som der er rigtig mange af og sikkert også én for dine smagsløg, så vil du til evig tid hav frø med spirings-% nær 100.

Hvis du altså ikke spiser dem alle :-D

Et plus ved den metode er, at du kan bytte frø med andre, som også har spændende frø.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 23. marts 2013 kl. 21.38

Jeg har ikke haft problemer med Sungold overhovedet i de tre år, jeg har dyrket den.

I øvrigt en fremragende tomat -både hvad angår smag og udbytte.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. marts 2013 kl. 22.36

Der er ikke noget ivejen med smag og udbytte på Sungold tomat, men det er en F1.

Med F1 er du afhængig af at skulle købe frø hvert år - ofte flere kroner for ét tomatfrø - vanvittigt.

Når en forhandler har en "potentiel formue" liggende i frø, kan han være tilbøjelig til at have et andet syn på frøenes alder og spiredygtighed end forbrugerens.

Derfor: Er du ny med have og drivhus, er penge en begrænset ressource og er du interesseret i løbende at fremavle dit eget frø og dermed dine egne favoritter - så gå udenom alle frø af typen F1

Søg f.eks. på "tomat" og "heirloom" i Google - start med at læse om heirloom i Wikipedia og fortsæt til de engagerede frøhandlere (typisk de mindre af slagsen)

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 24. marts 2013 kl. 8.14

Tom, det kan du have helt ret i.

Men hvis vi skal holde os til spørgsmålet, så er der normalt ikke noget galt med Sungolds spireevne - tværtimod. Og da det er en af mine absolutte yndlingstomater, spenderer jeg gerne cirka 10 kroner på at gro fire planter om året.
Samtidig med at jeg hygger mig med frøægte sorter...

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. marts 2013 kl. 8.24

I øvrigt er det ret let at lave en stikling, der kan overvintre og give nye planter til foråret - så behøver man ikke købe frø af F1'erne :)

Man tager et sideskud eller topskud sent på sæsonen (september/oktober), sætter det i en potte med fugtig jord, og i løbet af et par uger har den slået rod.

Så er det bare at sætte den i vindueskarmen og passe den som de andre planter vinteren igennem. Den bliver lang som et ondt år, men det skal den have lov til.

I januar trækkes stænglen ned, så den ligger vandret (skal stadig vandes som hele tiden), og i løbet af få uger kommer der sideskud i alle bladhjørnerne, og når de er 8-10 lange, kan de knibes af, sættes i jord og blive til den kommende sæsons nye planter. Meget let - og planten er er tro kopi af den oprindelige :)

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. marts 2013 kl. 8.35

@Søren
Jeg holder mig skam til spørgsmålet, nemlig om jeg kender til problemer med spireevnen hos "disse frø", altså Sungold.

Og det er vi så to der har :-D

@Anja
Ja, hvor der er en vilje, er der en vej :)

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 24. marts 2013 kl. 11.44

Ok Tom

Det kunne jeg bare ikke se ud fra dine foregående svar, der mere gik på den dårlige økonomi i F1-frø.

Jeg kan så konstatere, at der åbenbart er væsentlig kvalitetsforskel på F1-frø. Den pose jeg købte sidst - vist nok gennem Primafrø - stammer fra England (Suttons Seeds) og har haft en spireevne på 100 %.

Uanset hvad, burde NIels få en ny pose tomatfrø fra forhandleren. Det skal selvfølgelig ikke være Sungold fra samme sending.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 24. marts 2013 kl. 21.51

tak for de mange, spændende svar - jeg har skrevet til planteskoleringen og venter på deres svar.
Jeg er nok også mest til en kombi af frøkonstante og f1, da jeg endnu ikke har fundet sorter der kan hamle op med sungold og favorita.
Prøv ivrigt at besøge gartneriet Toftegårds hjemmeside og læs om blindsmagning af tomater.
mvh niels.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 26. marts 2013 kl. 12.04

jeg fik heldigvis refunderet udgiften til sungold-frøene, men jeg ville hellere have nogle spiredygtige frø!

mvh Niels.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Højen, 14. marts 2016 kl. 15.24

Jeg har haft Sungold tomater i mit drivhus i en del år -vel omkring 10 - efterhånden, og jeg har ikke andre, så krydsbestøvning er nærmest en umulighed, da der ikke er nogen i nabolaget, der har drivhus. Jeg lader et par frugter overmodne og tager frø fra dem.
Jeg har haft enkelte mutanter, idet nogle af planterne giver røde frugter, men stadig med den fine grundsmag, som de gule har. Jeg gør gerne det, at når jeg tager frø, lader jeg dem stå til gæring i et glas i nogle dage, det skulle forebygge sygdomme, og der har heller intet været.
Jeg tror, jeg vil starte forfra til næste år med friske F-1 frø!
De oprindelige købte jeg hos Holchers Frøhandel i Vordingborg, og der var 100% spiringsevne.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. marts 2016 kl. 23.38

Henning

- krydsbestøvning er stort set aldrig et problem med tomater, da de fleste af dem er lukkede omkring deres eget pollen og hver blomst bestøver sig selv :)

Og det er jo ikke derfor, F1-sorterne kan blive anderledes end deres ophav. Det skyldes, at de er resultatet af en kontrolleret krydsning, hvor man kun har styr på første generation - derefter kan der ske sjove ting!

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 16. marts 2016 kl. 19.19

Tak for tippet, Anja. Det må give tidligere tomater end dem, man sår.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Højen, 11. juli 2017 kl. 15.55

Med hensyn til Sungold tomater har jeg dyrket dem gennem efterhånden mange år, siden jeg hos Holchers Frøhandel i Vordingborg købte de første frø. Jeg har været i stand til at tage frø fra modne/halvrådne tomater, da jeg ikke har haft andre sorter i drivhuset. Har man flere sorter, vil jeg fraråde at tage frø fra egne tomater, da de kan krydsbestøve - - bøftomater er ikke særlig attraktive fra eget drivhus !
Efter nogle år sker der det, at nogle af tomatplanterne sætter røde tomater, hvor andre bibeholder den gule farve. De røde er samme størrelse og smager da også fremragende, men når det sker, skønner jeg, at tiden er inde til at bruge F-1 frøene igen. Jeg har sidste gang købt dem andetsteds og har 5-6 poser liggende. Jeg har ingen formening om, at der kan være kommet "fremmed" pollen ind i drivhuset - - hvilket størrelsen af frugterne heller ikke tyder på.
Med hensyn til holdbarheden har jeg intet problem med spiringen. Spiringsevnen holder sig gennem mange år og er nær 100%, forudsat at frøende opbevares mørkt, tørt og køligt, så problemer med spiringsevnen kunne være forkert opbevaring.
Jeg har på internettet fundet, at det er en fordel at lade de udtagne frø stå i vand i nogle dage, så det vedhængende kød går i gæring, det påstås at forebygge medbragte dårligdomme - - jeg har prøvet frø med og uden gæring og ikke kunnet konstatere nogen forskel.
Er nogle af læserne interesserede i nogle frø, vil jeg i rimeligt omfang kunne levere til efteråret. Dem, jeg har nu, er baseret på F-1 frø.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. juli 2017 kl. 22.17

Henning ... du skriver at dine sungold tomater er gule , de sungold F1 tomater som jeg har haft er orange , og de smager himmelsk , så det må være en anden sort du har som giver gule frugter eller hhvad? ..............

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Højen, 15. juli 2017 kl. 14.35

Hej igen,
Naturligvis er mine modne tomater "solgule", som navnet siger, også kaldet orange, og rigtigt : de smager himmelsk !!

Nyt svar til emnet »Sungold tomatfrø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sungold tomatfrø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider