Forum

Højbede

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Chris Helene Lundberg, 24. marts 2013 kl. 22.58

Hej
Hvordan bygges højbede , billig og samtidig pæne?

forårshilsner Chris

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. marts 2013 kl. 7.49

Hej Chris Helene Lundberg

Det er sørme ikke noget let spørgsmål at besvare uden at kende din indstilling til hvad der er pænt og uden at kende den havesammenhæng, højbedene kommer til at være i.

Men jeg vil lige komme med et par kommetarer:

Som udgangspunkt er et højbedsdyrkning en ældgammel dyrkningsmetode, som kloden rundt har alle mulige udformninger - og som ihvertfald i udgangspunktet ikke koster andet end fysisk arbejde.

Der er i vores vestlige havekultur nu et betydeligt pres for at anvende materialer: Træ, sten og metal i mange udformninger og forarbejdningsgrader. Men det er ikke nødvendigt at bruge materialer til det formål i "fladt" landskab for at opnå de fleste af de fordele, som er forbundet til højbedsdyrkning.
Hvis det er et krav at bedets overflade skal være hævet mere end 12 - 15 cm over terræn eller hvis ens dyrkningsområde ligger på meget skrånende flade, så er der ikke nogen vej udenom at anvende en aller anden form for materiale, som kan holde jorden på plads.

Måske kan du have glæde af at læse artiklen "Højbede og den gode jord" - bare søg på den i søgefeltet her på Havenyt. Der er nogen billedeksempler på forskellig materiale-anvendelse i artiklen.

Med venlige hilsner fra
Lone

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. marts 2013 kl. 9.00

Det kommer også an på, hvad de vil bruge højbedene til?
Skal det være højbede, for at udnytte fordelene ved det (dyb muld) - eller skal det bare være en pæn omkransning af dine bede?
Mit indtryk er, at mange kalder det højbede, selv om det bare er en kant om et bed.

En billig udgave er, at lave dem af pallerammer. Men om det er pænt, er jo en smagssag. De ændrer jo også farve over årene (patina).
De kan jo få træbeskyttelse, men det er også noget giftigt stads for planter. Linolie er også en mulighed.

Søg evt. efter pallerammer på Gul&Gratis eller DBA.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. marts 2013 kl. 10.30

Den oprindelige betydning af et højbed var bare et bed, hvor jorden var let forhøjet i forhold til gangene uden en egentlig indramning - jeg læste vist om det første gang i Troels Østergaards bøger om Økologisk Have, som var mine første bibler, da jeg flyttede til hus med have :)

Der er sket meget med begrebet højbed siden, og ikke altid til højmosernes fordel, da mange fylder bedene med sphagnumprodukter i rå mængder... Igen ved vi jo ikke meget om tankerne bag højbedene her, men jeg vil helt sikkert anbefale at fylde dem med muldjord i stedet for et sphagnumprodukt!

Mht. "pæn" er det nok ikke der, jeg er ekspert, men pallerammer er en let og relativt billig løsning, og jeg mener ikke, at træet er behandlet med noget snavs.

Måske kunne du skrive en smule om, hvad du har tænkt dig? Så er det lettere at give dig brugbare råd.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris Helene Lundberg, 25. marts 2013 kl. 10.37

tak for god idé m. pallerammerne...Chris Helene

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lejre, 25. marts 2013 kl. 17.07

Kalmerbrædder. Hvis du ikke bor for langt væk fra Møn er der en der sælger gode billige kalmarbrædder i lærk. (Ja det gør han jo selvfølgelig også selvom du bor langt væk ;-) )

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Løber, 25. marts 2013 kl. 20.30

pallerammerne dem ville jeg ikke bruge... VI bruge dem meget til at transporter fortynder og klarlak i, og det sker at der gå nogen i stykker... så du skal være meget sikker på hvor de kommer fra

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Larsen, 25. marts 2013 kl. 22.56

Hej.
Har selv lavet bede af NYE pallerammer, de er helt rene, og egner sig fortrinligt til formålet, og så er det nemt at bestemme højden, 1-2 eller 3 rammer stablet.
Mvh Ole

Nyt svar til emnet »Højbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Højbede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider