Skrevet af: Mia Yates, 27. marts 2013 kl. 12.24
Jeg vil til at dyrke hvedegræs, og har fundet nogle smukke runde træ bakker til formålet. Men de er behandlede med en træ lak.
Vil lakken trænge ind i græsset når jorden bliver fugtig, eller er det ok?
kan man generelt godt bruge behandlet træ til at dyrke spiseligt, eller Kan man KUN dyrke i helt rene underlag?
Vh mia
Skrevet af: Lone Brems, 27. marts 2013 kl. 14.34
Hej Mia Yates
Dine overvejelser er meget rimelige - og det generelle svar er: Vær forsigtig og søg mere information hos producenten!
Du kan dyrke kar, skåle og kummer af behandlet træ - men du kan ikke vide, hvilke problematiske / helbredsskadende stoffer det dyrkede kommer til at indeholde.
Da det at dyrke sin mad jo helst skulle ende med at tilføre kroppen sundhed vil det enkleste svar være at man altid mest muligt skal undgå unødvendige kemiske stoffer i dyrkningsprocessen (det gælder også lakerede overflader !).
Hvis du vælger alligevel at gøre brug af de lakerede bakker vil jeg foreslå, at du tager fat på det eftersøgningsarbejde der skal til for at finde ud af, hvad lakken er blandet af og hvilke af indholdsstofferne, der eventuelt kan være problematiske i forbindelse med vand og syre - og hvilke, der er harmløse.
Da der i fremspirende hvedeplanter de allerførste uger medgår en stor del af de stoffer, som kernerne består af, er det vigtigt at være opmærksom på dyrkningsforholdene for den hvede, du har tænkt dig at lade spire - og at spise :-). Vælg økologisk hvede for at mindske risikoen for uønskede sprøjtemiddelrester.
Og overvej også dit dyrkningsmedium - det bør være økologisk !
Jeg håber, du får held med at finde en god løsning, så du kan få grønne blade på din menu inden længe :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Freya Grossmann, 27. marts 2013 kl. 17.34
Da du spørger generelt til behandlet træ - ikke kun til lak - så kan jeg fortælle om (tryk)imprægneret træ, at de bruges som stolper til unge træer i plantager. Men det er alment udbredt, at man ikke vil bruge nye stolper til træerne - det hæmmer træernes vækst.
De lægges i udkanten af plantagen i 3-4 år inden brug. Dét giver da noget at tænke over...
I øvrigt kan lak være vandbaseret, hvilket kan gøre, at det trænger vand ind i karrene, som sprækker.
Skrevet af: Mia Yates, 27. marts 2013 kl. 21.17
Tak for jeres svar!!
Jeg tror jeg vil bytte bakkerne og finde noget helt økologisk at dyrke i.. Ubehandlet træ eller ler...
Tak igen!
Skrevet af: Freya Grossmann, 28. marts 2013 kl. 8.35
Ubehandlet træ og vand er en dårlig kombination.
Plastik og keramik er bedre egnet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Må man så sine urter i behandlet træ?