Forum

Barkpodning, temperatur/tidspunkt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Allan K., 4. april 2013 kl. 13.59

Jeg har læst mig til, at man bør barkpode, når mirabellerne blomstrer og at det skulle være sådan ca. start/midt april. Men i år, hvor vinteren har været så lang og kold, hvornår så mon dét er (jeg skal nemlig køre langt for at lave podningen, og jeg vil helst ikke køre forgæves :-)...)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2013 kl. 14.52

Godt spørgsmål, for man kan godt forestille sig at det sætter ind med varme og så eksplodere det hele og så passer tidsplanen meget godt.
Spørg heller vores planteskolefolk, hvis du vil være sikker .
Willy eller Boi ved det.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. april 2013 kl. 20.42

Hej Allan
Hvor heldigt at du bare oppe i søgefeltet kan skrive podning - så får du flere valgmuligheder for podning og de fleste svar på dine spørgsmål.
Du skal ikke barkpode dine mirabeller, for det virker meget bedre at lave en sidepodning, når vi taler om stenfrugt. Derimod kernefrugt, æble og pære kan du bare barkpode alt det du vil.
Der er ingen problemer i at lave ompodning af ældre træer når saftstigningen er tydelig og det er den, når du kan se at knoppene bliver større, men du bør vente til nattefrosten hver nat er ovre og kan du opbevare podekvistene på minus 2 grader eller deromkring, er der ingen problemer i at ompode helt hen i juni måned.
www.de-gamle-sorter.dk

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan K., 4. april 2013 kl. 21.00

Hej Boi. Ja, jeg har brugt søgefeltet og denne side meget. Jeg vil ikke pode mirabeller, men æbler. Jeg har blot læst, at det rigtige tidspunkt for at barkpode, er når mirabellerne blomstrer. Men mit spørgsmål drejer sig blot om år 2013, altså i år har været meget kold og lang.

Vh

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 4. april 2013 kl. 22.29

Hej Allan
Tidspunktet for at barkpode æbler er når barken løsner let. Normalt er det fra midten af april. Hvis du selv har et æbletræ stående, som kan undvære en lille gren, kan du jo prøve på den om barken løsner let. På den måde kan du kontrollere om det er rette tidspunkt og du undgår at køre forgæves.

vh Villy

Nyt svar til emnet »Barkpodning, temperatur/tidspunkt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Barkpodning, temperatur/tidspunkt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider