Skrevet af: Mathias Hansen, 6. april 2013 kl. 18.29
Hej med jer. Jeg er for alvor igang med at forberede køkkenhaven, jeg vil i år forsøge mig med at få 2 afgrøder på samme.sted. Har intet erfaring med dette, jeg har læst flere forslag som F.eks ærter under grønkål, altså at ærterne når at Blive høstet imens grønkålen er igang. Har i erfaring med dette eller måske noget helt andet :) så lad mig endelig høre DBH Mathias
Skrevet af: Freya Grossmann, 6. april 2013 kl. 19.32
Det lyder som en god idé, ærter og grønkål, skal nok kunne fungere sammen.
Med et fagudtryk hedder det intercropping, det kan du prøve at google - evt. sammen med et eller flere plantenavne.
Man kan "intercroppe" i samme række - eller med blandede rækker. Her kan tagetes og/eller morgenfruer måske være interessante, da de bekæmper nematoder (tag) og tiltrækker nyttedyr (morg.fr.). Og så ser det jo smukt ud!
Jeg synes også, du skal prøve med nogle efterafgrøder, dvs. at du sår fx kløver efter høst af en afgrøde. På det tidspunkt er ærterne væk, og grønkålen så høj, at hvidkløver sagtens kan få en god vækst. Vælg noget, der ikke er for højt.
Når du har høstet alle ærter, så klip stænglen i stykker, og lad det formulde ved kålen. Så kan den få gavn af kvælstoffet.
Skrevet af: Mathias Hansen, 6. april 2013 kl. 21.39
Hej Freya, jamen det vil jeg prøve at udersøge :) det er jo smart at udnytte ens plads til flere afgrøder på samme sted, tak for svar DBH Mathias :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 6. april 2013 kl. 22.19
En tilføjelse: Huske at de især konkurrerer om vandforsyning, så det er godt at holde øje med.
Men generelt har kål dybe rødder (1-2 meter) og ærter og kløver mere overfladiske. Men der skal gerne komme vand ned til kålens rødder også.
Skrevet af: Mathias Hansen, 11. april 2013 kl. 19.39
Ja okay :) det skriver jeg bag øret :) og tak igen :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flere afgrøder