Skrevet af: Dorte Elsass, 10. april 2013 kl. 13.32
Hej alle friske havefolk.
Jeg tænket over en ting jeg så på tv, hvor et jord stykke blev ordnet derefter blev det dækket med plast som der blev lavet huller i og så kom der jordbær planter i hullerne.
Denne ide tiltaler mig da jeg har en ret stor nyanlagt køkkenhave og har svært ved at holde ukrudtet nede ikke mindst fordi nogle friske anlægsgartnere fik spredt en del græsfrø blandet med gødning ud steder de bestemt ikke skulle være.
men spørgsmålet er nu....hvis jeg lægger plast under jordbærplanterne hvordan kommer vandet så ned til planternes rødder?
jeg synes jo det virker rigtig smart måske også under kålplanter og squash men er det smart?
Håber nogle af jer har noget viden i kan dele med mig.
Skrevet af: Jean Hansen, 10. april 2013 kl. 13.51
Brug fiberdug i stedt for. Det holder ukrudtet væk mens vand kan trænge igennem :)
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. april 2013 kl. 15.23
I 70´erne dyrkede min far jordbær til industri. Der blev lavet jordvolde på ca. 30 cm højden og ca. 60 cm i bredden. Disse blev betrukket med kraftigt sort plast. På toppen blev der plantet 2 rækker jordbær forskudt af hinanden.
En fordel udover mindre ukrudt og mere bekvem plukke-højde, var at jorden holdt længere og bedre på varmen under plasten og bærrene var tidligere modne. Lidt samme effekt som man kan opnå ved almindelige højbede.
Der blev aldrig vandet. Måske var kondensen dannet af forskelle i dag og nattemperatur, under og over plasten nok?
Jeg googlede lidt for at se om jeg kunne finde et billede, det kunne jeg ikke, men fandt en link, hvor de beskriver jordbær under RØD plast: www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2002/2/1/Jordbaeligr+svulmer+paring+roslashd+plast.htm
Vibeke
Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 25. april 2013 kl. 12.21
Vandet kommer nok ned cirka samme steder som planterne kommer op
Skrevet af: Søren S Duun, 25. april 2013 kl. 12.56
Det må vi da håbe, eller kender jeg en som får travl med at vande jordbær.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. april 2013 kl. 14.25
Når. planterne er voket til, er det meget begrænset hvor meget vand der finder vej ned gennem det forholdsvis lille hul de vokser i.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Plast i bedet?