Skrevet af: Betina Hjorth, 15. april 2013 kl. 10.55
Hej
Hvad er forskellen på sommer og vinter grøntsager ? Fx. gulerødder og porre.
Er det det den tid det tager at dyrke den enkelte grøntsag ?
Eller er det forskellen på hvilken tp. det kræver for at dyrke.
Kan jeg dyrke fx. sommer gulerødder / sommer porre om efteråret, når de blot bliver høstet inden frost ?
Venlig hilsen Betina Hjorth
Skrevet af: Søren S Duun, 15. april 2013 kl. 11.56
Har du prøvet at søge på emnet?
Jeg mener, at det om hvor hurtig de er om at udvikle sig til færdige grøntsager. Sommergrøntsagerne tager ca. en til to måneder mindre at udvikle sig. Det er lidt ligesom tidlige og sene kartofler .
Skrevet af: Søren S Duun, 15. april 2013 kl. 12.08
Hvor der er nogle ugers forskel på høsttidspunktet.
Du kan godt så en sommerporre eller gulerod i juli måned, ikke senere,så har den ca 3 måneder at vokse i . Den vil ikke blive så stor og flot som dem du sået i foråret .
Skrevet af: Betina Hjorth, 15. april 2013 kl. 14.33
Tusind tak for svaret.
Jeg har søgt på emnet, med som så meget andet med dyrkning af jorden, så er der ikke nogen klokkeklar svar.
Jeg har brugt de sidste 2 vintre på at nærlæse alt hvad jeg kunne finde på nettet om økologisk dyrkning af min køkkenhave og er blevet total bidt af det. Jeg har helt bestemt lært rigtig meget af alle de erfarne og kloge folk på "Havenyt". Men det kan også være forvirrende, da der er forskel på jord og hvor i landet man bor.
Jeg er kommet frem til den konklution, at jeg med den viden jeg har fået, skal ud og have fingerne i jorden og gøre mine egne erfaringer. :-) Kan derfor ikke vente på FORÅR.
Dvs. at jeg også kan bruge sommer grøntsagerne som afgrøder efter fx. tidlige kartofler.
Kan sommer grøntsagerne tåle lidt frost ?
Venlig Hilsen Betina
Skrevet af: Søren S Duun, 15. april 2013 kl. 14.49
Det var ved at læse havenyt , at jeg blev klar over at man kunne så andet hold i juli måned. Jeg troede at så var sommeren slut , mht. dyrkning . Så man kan virkelig høste afgrøder......jeg mener at de skal være dækket til med halm .
Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. april 2013 kl. 14.56
Hvis du har i sinde, at have grønsager hen over vinteren, skal du vælge vinterudgaverne. Det er sorter, som er forædlet frem til at kunne tåle meget mere kulde, og de holder sig meget bedre ved vinteropbevaring.
Porrer, grønkål, rosenkål o. a. klarer sig fint udendørs, og får en sødere smag, hvis de får frost. Gulerødder kan også blive ude, hvis jorden holdes frostfri med et godt lag halm e.l.
Skrevet af: Betina Hjorth, 15. april 2013 kl. 15.14
Det vil jeg prove.
Endnu engang tak.
Betina :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sommer og vinter grøntsager-