Skrevet af: Bente Holm Villadsen, 16. april 2013 kl. 13.37
Jeg har gennem vinteren haft dækket jorden i min køkkenhave, først med halvomsat kompost, derefter nogle steder nedfaldne blade og halm, overalt har jeg drysset dådyrgødning.
Nu er der jo pludselig forår, og jeg har forstået, at jeg skal rive blade og halm sammen, så jorden kan opvarmes og jeg kan gøre klar til såning og plantning. Men hvad gør jeg med alt det dejligt dæk-materiale?
Foreløbig har jeg lagt det i en tom kompost, men hvad er egentlig det optimale, at gøre med det?
Kan jeg genbruge det til endnu en gang bunddække f.eks. mellem jordbær?
Hvad gør I andre?
Skrevet af: Søren S Duun, 16. april 2013 kl. 14.10
Jeg lader mit ligge og tilsætter yderligere mere. Men ellers kan man gør det at man fjerner det grove og senere ligger det ud igen der hvor jorden er bar d.v.s i mellem jordbærene eller andre steder. Så holder det for ukrudtet . Har man meget kan man lade noget af det kommer igennem komposten. Men ellers er det bedst at det ligger ude på jorden hvor det gør størst gavn.
Jeg selv ligger en stor portion hestemøg med halm ud nu, hvor jorden skal have varme og det gør jeg det jeg har erfaret at det ikke spiller så stor en rolle hos mig at det ligger der . Tilgengæld spare jeg éen masse ukrudt arbejde i hele sommerferien, jorden bliver kølet af og jeg vander stort set ikke . Så hvis det ikke der meget jorddække du har kan du også bare kultiveret det ned i jorden så omsættes det hurtigt .
Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 25. april 2013 kl. 12.17
Troels Østergaard, ham med Økologisk Køkkenhave, hævder, at delvis omsat plantemateriale ikke skal rodes ned i jorden men lægges ovenpå.
Skrevet af: Søren S Duun, 25. april 2013 kl. 12.52
Så har andre bøger tilgengældt anbefalet det modsatte. Jeg tror ikke at det spille så stor en rolle, hvis bar der er tale om små mængder .
Begge måder fremmer liv i jorden.
Skrevet af: Clara Andersen, 25. april 2013 kl. 19.01
Hvis det tørre, brune jorddække kultiveres ned, bruger det kvælstof til at blive omsat til muld. Og kvælstof vil vi jo ikke af med, især ikke i grønsagshaven. - Jeg river det sammen og genbruger det i komposten, som regel i min varmkompost. Men det kan fint spredes ind mellem buske, hække og stauder, hvor man ikke behøver kvælstof her og nu. Det vil under alle omstændigheder gøde på længere sigt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vinterdække – kan det genbruges?